ELBILER Den største branchekritik af den ny elbilaftale kommer fra Clever, som ser sin forretning svinde i 2020, når den fulde elafgift pålægges erhvervsdrevne ladestandere.
Det vil gøre drift af ladestationer uøkonomisk, siger Clever i sit høringssvar til Skatteministeriet om lovforslaget, der udmønter regeringens tillægsaftale fra 18. april med Socialdemokratiet og Det radikale Venstre.
- Offentligt tilgængelige ladestandere er afgørende for elbilers udbredelse, påpeger Clever. Firmaet bebuder færre ladestationer end ellers planlagt.
Skatteminister Karsten Lauritzens (V) embedsmænds primære begrundelse er tabet afgiftsindtægter.
Ministeriet sammenligner afgiftsbelastningen per kørt km og ikke på energiindholdet.
Med fuld afgift før moms vil en almindelig elbil, der bruger 150 Wh per km, blive beskattet med cirka 15 øre per kilometer, mens en tilsvarende benzinbil, der kører 20 km per liter, vil blive beskattet med cirka 24 øre per kørt kilometer.
- Afgiftsbelastningen af el som drivmiddel vil fortsat være mindre end afgiftsbelastningen for benzin og diesel per kørt kilometer, svarer Skatteministeriet
Elbilbranchen fremhæver derimod, at el beskattes hårdere end benzin og diesel, når man måler på energiindhold.
Kalder det diskrimination
Den fulde afgift (husholdningsafgiften på 91 øre/kWh i år) udskydes i øvrigt to år i den ny aftale. Den skulle ellers gennemføres i begyndelsen af 2018.
Der er tale om erhvervsmæssig diskrimination, når man lovgiver mod retten til tilbagebetaling af elafgiften for specifikke erhverv såsom ladeoperatører, mener adm. dir. Casper Kirketerp-Møller, Clever A/S.
Han opfordrer aftalepartierne til at slette en passus om, at den fulde elafgift indføres fra og med 2020. Partierne skulle i stedet tage stilling til ordningen i 2019, dvs. holde en yderligere forlængelse åben.
Brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance (DEA) foreslår en særlig sats for elafgift til opladning af elbiler, så afgiften på el er lavere end afgiften på diesel målt efter energiindhold.
Virksomhederne står overfor store investeringer i næste generation af ladestandere. De er tre gange hurtigere end den hidtidige standard for hurtigladning af elbiler, nemlig "High Power Fast Charging" (HPFC).
HPFC-anlæg vil oplade elbiler på 10 minutter til mindst 150 km og på sigt 350 km. Investeringer i disse anlæg vil blive udskudt, hvis den fulde elafgift indføres i 2020, mener DEA.
Afgiftsmæk til ladestandere
Husholdningsafgift udskydes to år, men det er langtfra nok til at sikre investeringer i et tæt net af ladestandere, mener elbilbranchen.