23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Snyd og bedrag med katalysatorer

I følge bestyrelsesformand Philip Schulte fra HJS, foregår der et massivt snyd med katalysatorerne i den billige ende.

BEDRAG Problemet med katalysatorer der ikke duer, er stort, fortæller Philipp Schulte fra HJS, som er et af de firmaer, der både fremstiller katalysatorer og udstødninger direkte til bilfabrikkerne og til eftermarkedet. Ifølge ham er flertallet af de katalysatorer, der sælges i Tyskland mere eller mindre virkningsløse.

- Det kan godt lyde som en god gang brødnid, men vi ved med sikkerhed, at der foregår et massivt snyd med katalysatorer. Det vi ved, er, at nogle producenter af eftermarkedskatalysatorer sælger godkendte men ikke fungerende katalysatorer. Indholdet af palladium, rhodium og platin i disse katalysatorer er så lavt, at de selv lige efter at være monteret, ikke kan overholde værdierne, mens andre kan holde nogle få tusinde kilometer, inden de heller ikke kan overholde værdierne, siger Philipp Schulte.

Snyderiet er sat i system
Fremgangsmåden er forholdsvis enkel, oplyser Philipp Schulte. De omtalte fabrikanter anmelder en katalysator til godkendelse hos de tyske godkendelsesmyndigheder. Den katalysator, de stiller til rådighed til testen, har et meget stort indhold af de aktive ædelmetaller som palladium, rhodium og platin, som man med garanti og på forhånd ved klarer testen med glans.

Når den side af sagen er overstået, oplyser fabrikanten om indholdet af de aktive ædelmetaller til godkendelsesmyndigheden, og typisk oplyses det, at indholdet ligger på fire gram. Dermed har fabrikanten fået det blå stempel og en ECE godkendelse af en katalysator, hvor det tydeligt fremgår af godkendelsespapirerne, at vægten af de aktive katalysatormetaller udgør fire gram. Dernæst går fabrikanten så i gang med at fremstille virkningsløse og næsten virkningsløse katalysatorer med det ECE godkendte lave indhold af aktive metaller.

Omfangsrigt bedrag
- Bedraget er ganske elegant udført. Producenterne af disse katalysatorer har lavet en helgardering, ved at få testet og godkendt én med et højt indhold, og bagefter opgive et lavt indhold af aktive metaller til godkendelsesmyndighederne. Den, de efterfølgende fremstiller, ser udadtil godt ud, men den har det lave indhold, der er opgivet på tilladelsen, og dermed er den lovlig, men samtidig er den altså virkningsløs. Til sammenligning kan oplyses at katalysatorer fra HJS indeholder mellem 21 og 25 gram ædelmetaller, og derfor får prædikatet "Blauer Engel", som svarer til det Svanemærke, i har i Danmark, understreger Philipp Schulte.

Ingen kontrol
- I kraft af man her fra 2008 og fremad kun har målt via E-OBD stikket, og ikke målt for de nitrøse gasser, NOx, i selve afgangsrøret, bliver disse biler ikke fanget hverken her i Tyskland eller andre steder i Europa. Kun i USA måler man direkte i afgangsrøret, og det foregår selvfølgelig under dellast, og her fanger man disse dårlige katalysatorer - i Europa går de fri.

- Markedet for disse prisbillige katalysatorer i Tyskland og for den sags skyld også i Danmark og andre lande er stort. Her hos giver vi fire års garanti eller 120.000 kilometer, Men mange steder monteres og sælges der flere af disse virkningsløse eller næsten virkningsløse katalysatorer i forhold til kvalitetskatalysatorerne med høj andel af ædelmetal. Eneste lyspunkt er, at politikerne efter VW dieselskandalen endelig har fået øjnene op for dette problem, så nu kan vi kun håbe det bedste, siger Philipp Schulte.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web01