23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Jysk styrketræning i autolakering

Exolak har købt endnu et lakereri i Viborg og vil fortsætte sin ekspansion med opkøb samt fokus på optimering og medarbejderpleje.

OVERTAGELSE Indgangen i domicilet hos den hastigt voksende autolak-virksomhed Exolak i Viborg kunne ligne et fitness-center i lækre materialer; stål, fliser, lysekroner og fladskærme. Og det er sådan set også, hvad det er i autobranchen, hvor virksomheden styrketræner for at skærpe sin profil og indsats. Indehaver Marcin Stefanski har netop købt nabovirksomheden på Blytækkervej, FH Lakering, og er således siden 2006 vokset fra én mand til nu fire afdelinger, tre i Viborg og en i Holstebro, med 40 ansatte, en omsætning på 40 millioner kroner og 9500 enheder gennem malekabinerne årligt. Heriblandt også industri-emner, der beskæftiger 17 og står for knap halvdelen af omsætningen.

Vind eller forsvind

- Vi er ved at opbygge muskler, så vi kan stå imod eksempelvis kapitalfondes fremfærd. Det er "vind eller forsvind" i et presset marked, og jeg og min professionelle bestyrelses mål er køb af mindst en større og sund lakvirksomhed årligt, siger Marcin Stefanski. Den kendte autolakmand Per Larsen er bestyrelsesformand. Marcin Stefanski fortæller, at han jævnligt får henvendelser fra mindre lakvirksomheder, der gerne vil opsætte Exolak-skilte mod at få en pose penge i overtagelsessum. Men det kræver enten godt kundegrundlag eller niche at blive del af Exolak.

- Fordelen ved at have flere afdelinger er, at vi kan omplacere medarbejdere og køretøjer, samt optimere processerne. Og her er vores lakleverendør BASF en vigtig medspiller, der er med på beatet.

- Der hersker forvirring i branchen omkring skadescentre, hvem der har slutkunden og samarbejde generelt. Det er svært at spå om fremtiden, men først og fremmest vil vi ikke konkurrere med vores kunder, bilhusene, men være samarbejdspartner frem for blot leverandør, siger Marcin Stefanski. Han har ikke umiddelbart mærket leasingbølgen med konsekvenser for markedet. Exolak skal koncentreres omkring større byer, "hvor skaderne jo sker", da tendensen er større befolkningstæthed i på sigt blot 24 større handelsbyer i Danmark.

Ikke sidde på flæsket

I Viborg er situationen, at der i dag er to autolak-virksomheder mod seks i 2006. Altså er der sket en konsolidering helt i tråd med tendensen i andre erhverv mod større enheder. Er det godt for konkurrencen og kunderne?

- Der vil stadig være konkurrence, og vi kan ikke bare "sidde på flæsket", men skal være på dupperne konstant - for ellers kan vores kunder, bilhusene, hurtigt flytte biler til anden region i landet. Desuden vil vi gerne være gode til vores arbejde - være ildsjæle - så vi kan hilse pænt på folk på gaden og ikke kigge ned i jorden, siger Marcin Stefanski. Kvaliteten i lakarbejdet bliver målt via egenkontrol, og her har målet været én procent omlakering - seneste måling sagde 0,3 procent, hvilket er meget lavt.

- Lakarbejdet er jo reelt hver enkelt ansattes præstation og håndværk, så mit mål er at sørge for gode vilkår og faciliteter i en åben dialog med en flad organisation. Vi har oplevet at måtte skille os af med dygtige lakerere, der ikke passede i vores virksomheds-DNA med krav til holdarbejde og teamspirit uden at være egocentreret, fortæller Marcin Stefanski.

Ansatte vil udfordres

Når virksomheder fusioneres og skal arbejde ens for at optimere, kan det medføre frustrationer hos medarbejderne. Hos Exolak har de ansatte medbestemmelse og indgår i arbejdsgrupper, der via swat analyser bliver inddraget på kryds og tværs af afdelinger for at få sat ord på udfordringer i daglige processer, men også for visionen fremadrettet.

Ansatte har, efter eget ønske, været i rotation og prøvet at arbejde i nye afdelinger i Viborg eller Holstebro.

- Nogle gange vil man som forsvarsspiller måske prøve at være angriber, men folk fandt hurtigt tilbage til de oprindelige pladser, som de oplevede at være gode til. Lakerere arbejder forskelligt, og vi kan lære fif af hinanden i afdelingerne ved eksempelvis slibning og spartling - vi er åbne for nyt, siger Marcin Stefanski. Reduceret farveforbrug og fyldere tonet rigtigt er eksempler på fokusgruppers arbejde i virksomheden.

- Vi skal være glade for at gå på arbejde, og medarbejderne skal have medbestemmelse for planlægning af arbejdsdagen - hvis man bare er tilfreds, så ligger vi kun midt i feltet. Men det er klart, at prispresset udefra strammer lønskruen, også selv om virksomheden optimerer ved at vokse, siger Marcin Stefanski.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|