UDSTØDNING Danske Dinex, der producerer udstødnings- og emissions løsninger, havde en positiv vækst i 2016.
Den globale cleantech leverandør af emissionssystemer til diesel- og gasmotorer ender således med et operationelt resultat (EBITDA), der er øget fra 40 millioner kroner i 2015 til 82 millioner kroner i 2016. Efter afskrivninger og finansieringsomkostninger er årets resultat før skat således et overskud på 6,2 millioner kroner mod et overskud før skat på 0,2 millioner kroner i 2015.
Der er en række faktorer som påvirker resultatet for 2016 negativt, hvor lukningen af den tyske produktion har haft den største negative påvirkning med en negativ effekt på 24,4 millioner kroner før skat. Salget af bygninger har derimod bidraget positivt med 9,7 millioner kroner.
- Forbedringen er drevet af en vækst i Rusland og Mellemøsten kombineret med en stabil forretning i Europa med en forbedret profitabilitet. Effekten af lukningen af produktionen i Danmark ses i 2016 resultatet og lukningen af produktionen i Tyskland er et stærkt fundament for forbedringer i 2017, udtaler Niels Peter Christiansen, CFO i Dinex i Middelfart.
Salgsvækst og optimering
Den positive trend, som Dinex har vist, forventes at fortsætte med et øget salg på cirka 100 millioner kroner i 2017.
Væksten er drevet at et stabilt europæisk marked, det russiske OEM og reservedelsmarked kombineret med vækst i DPFs (Diesel Partikel filtre) i USA samt det kinesiske marked, som primært er drevet af aftalen med lastbilsproducenten, Dongfeng.
Ny strategi booster DPF salg
Dinex indfriede ikke det forventede salg i 2016 i USA, men implementeringen af en ny markedsstrategi i midten af 2016, har allerede nu bidraget til øget salg af DPF på det amerikanske reservedelsmarked.
Stort vækstpotentiale i Kina
Dinex’ joint venture selskab indgik kontrakt med Dongfeng i 2013, og med en markedsandel på cirka 20 procent er Dongfeng den største lastbilsproducent på det kinesiske marked. Dinex har udviklet en ny teknologi, som lever op til fremtidens skærpede emissionskrav i Kina. Teknologiudviklingen til Dongfeng’s National 5 lastbil og opbygning af produktionskapacitet har taget tre år - fra de første designtegninger til den færdige produktionslinje stod klar.
- Serieproduktion til Dongfeng starter til maj i år, hvilket er en markant milepæl for Dinex. Vi forventer at nå en omsætning på et tre-cifret millionbeløb frem mod 2020, fortæller Torben Dinesen, CEO i Dinex.
Forventninger til fremtiden
Trods et mere stabilt europæisk marked i de kommende år har Dinex et stort vækstpotentiale med tilstedeværelse i blandt andet USA og Kina, som begge er store markeder i vækst.
Vækstambitionen i strategi 2020 inkluderer blandt andet også Rusland, Indien og Brasilien.
- Med Dinex’ Eminizer teknologi samt den interesse, vi oplever for vores systemer globalt, har jeg store forventninger til Dinex’ fremtid. Vi skal arbejde med at indfri vores potentiale i USA og Kina, hvor vi har flere lovende forhandlinger med store OEM producenter, og så skal vi fortsætte med at levere stærke optimeringsresultater, fastslår Torben Dinesen.
1200 ansatte
I øvrigt er autobranchemanden Jens Sørensen blevet tilknyttet Dinex som rådgiver - blandt andet i forbindelse med den nye vækstplan 2020.
Dinex har cirka 1200 ansatte i mere end 16 lande og har et globalt produktions set-up i USA, Kina, Rusland og Europa.
Positiv trend i udstødning
Dinex har fortsat den positive trend gennem 2016 med en målrettet strategi og tilpasset markedstilgang til de regionale markeder i USA, Kina og Europa samt en vedholdende optimering af produktionsprocesser.