23948sdkhjf

Bilanalyse løber på egne ben

DBI IT har været sig selv i godt to år. Kundebasen er vokset fra cirka 60 til tæt på 200, og nu kikker it-firmaet mod udlandet.
STATISTIK DBI IT A/S, som mange kender fra Bilstatistik.dk, har stået på egne ben siden slutningen af 2014, og siden starten af 2015 er it-firmaet vokset fra cirka 60 kunder til i dag tæt ved 200 kunder samt mere end 4000 brugere på firmaets løsninger. Mange af de nye kunder kommer blandt andet fra bilforhandler-leddet.

- Vi føler, det er et godt sted at gøre status efter en god modtagelse i markedet. Vi blev udskilt fra brancheforeningen De Danske Bilimportører (DBI) med det formål at komme bredere ud kommercielt med mange af de løsninger, som vi har udviklet i samarbejde med DBI. Det er lykkedes rigtigt godt, og vi har oplevet en fornuftig udvikling i kundetilgangen, så vi i dag står solidt plantet efter et par spændende år, udtaler direktør Niels Damkjær, som har været med for De Danske Bilimportører siden starten af digitaliseringen i 1995 - først som studentermedhjælper, senere i 2006 som fastansat udviklingschef og i dag som direktør og medejer af DBI IT.

- Vi har oplevet tilgang af mange forskellige typer kunder på tværs af mange forskellige brancher, tilføjer han.

- Vi er meget ydmyge over for den opbakning, vi har oplevet fra vores kunder, og over for den vilje kunderne har haft til at deltage i udviklingen af vores produkter. Når vores kunder investerer i os på den måde, tror vi det har noget at gøre med, at vi også selv investerer kraftigt. Vi har i hvert af vores to leveår geninvesteret betydelige millionbeløb i ny udvikling og forbedring af vores produkter, forklarer Niels Damkjær og bemærker:

- Vi er ikke ude efter hurtig profit. Vi har en lang liste af ønsker til forbedringer og nye produkter, som vi forsøger at forfølge.

Niels Damkjær

Direktør, 39 år, cand merc.

Har arbejdet hos først hos De Danske Bilimportører siden 1995 som studentermedhjælper, senere som fastansat udviklingschef i 2006 og nu direktør i DBI IT siden starten i 2014.


Peter Andersen

Salgschef, 39 år, Henley MBA.
Fastansat hos DBI IT den 1. februar 2017.
Har arbejdet for DBI IT som konsulent i to år.
Har tidligere arbejdet som selvstændig forretningskonsulent og it-direktør.


Holdet bag DBI IT

Holdet bag DBI IT er større end de personer, som står på lønningslisten.

- Vi har baseret DBI IT på et skalerbart setup, med strategisk samarbejde med eksterne udviklingspartnere, og vi kan skrue på ressourcerne efter behov. På den måde er vi også mest skarpe i forhold til, hvad vi vælger at investere i rent udviklingsmæssigt, forklarer Niels Damkjær.

DBI IT har for nyligt udvidet staben med en salgschef, Peter Andersen, der har været tilknyttet DBI IT som konsulent igennem et par år, og inden længe suppleres med en marketingsressource, som skal være med til at positionere firmaet i højere grad.

God kundedækning

Mange aktører med interesse i køretøjer benytter DBI IT’s løsninger i dagligdagen.

- Således anvender alle importører vores værktøjer til at registrere nye køretøjer samt oprette afgiftskalkulationer til myndighederne. I hele bilbranchen anvender rigtigt mange vores statistikværktøj Bilstatistk.dk, både som hjemmeside men også via vores app, som hjælp til det daglige salgs- og planlægningsarbejde, forklarer salgschef Peter Andersen..

I forsikringsbranchen er hovedparten af landets største selskaber kunder, ligesom stort set alle af landets største leasingselskaber er det.

- Vi har fleksible pris- og funktionalitetsmodeller, som gør det muligt at komme i gang med at bruge vores løsninger, uanset hvor store engagementer man har, oplyser han.

- Vi har en tæt dialog med vores kunder om tiltag, som kan gøre hverdagen nemmere for dem. I disse optimeringstider er DBI IT ofte med i flowet, når der skal spares tastaturtryk i virksomhederne. Da vores data er meget omfattende, kan det spare en hel del manuelle indtastninger i virksomhederne at få data integreret automatisk, forklarer Peter Andersen.

Viden om data

- Alle kan i dag få fat i data, men vores dataindsamling startede helt tilbage i 1995, og vi tror selv på, at vi ligger inde med en af de mest omfattende køretøjsdatabaser i Danmark. At få disse data bearbejdet og anvendt på en intelligent måde, det er vores fokus, og vi skaber herigennem interessant indsigt for beslutningstagere i berøring med motorkøretøjer i dagligdagen, påpeger Niels Damkjær.

- Vi laver ofte prototyper på datamodeller, som vi inspirerer vores kunder med. Senest har udviklet kundedæknings- og penetrationsanalyser til både leasingbranchen samt forsikringsbranchen, som kan bidrage til at kortlægge hvor potentialet for mersalg og nysalg findes i markedet. Den slags dataanalyser drøfter vi på workshops med vores kunder, ligesom vi uddanner vores kunder i at skabe dem selv, tilføjer han. 

Data ind med modermælken

I opbygningen af DBI IT har firmaet haft stort fokus på leveranceapparatet.

Hvad enten man er en kunde med mindre end fem brugere eller en kunde med mere end 500 brugere, så skal man opleve, at DBI IT står klar til at hjælpe, når behovet er der.

- Alle leverancer kommer med fri support samt en løbende interesse for vores kunders anvendelse af løsningerne. Hvis vi oplever at kunderne, ikke har den anvendelse, som vi mener gavner dem bedst, tager vi en dialog med kunden om hvad vi kan se ud af deres anvendelse og får lagt en plan for hvordan brugeranvendelsen og værdien kan optimeres, forklarer Peter Andersen.

- En anden og væsentlig succes kommer fra vores samarbejde med uddannelsesinstitutionerne bag bilbranchens uddannelser, herunder Biløkonomuddannelsen men også Bilsælgeruddannelsen samt importørers egne traineeprogrammer. Vi oplever, at vores værktøjer er en del af pensum til gavn elevernes daglige arbejde. De unge menneskers tilgang til anvendelse af data er kommet ind med modermælken, og vi får masser af godt input fra dem, som er med til at gøre vores produkter endnu skarpere.

Uden for Danmark

- Vi ønsker at udvikle DBI IT yderligere, men ikke for en hver pris. Det skal gøres kontrolleret, og uden at det går på kompromis med kunderelationerne. Det er ikke planen, at de nye markeder geografisk afgrænser sig til Danmark alene. Vi har forespørgsler fra vores kunder, som gerne vil have os med ud på nye markeder, og det har vi brugt en del krudt på at finde en passende model for - og det er ikke usandsynligt, at vi når at etablere ekstra landeflag og andre sprog på løsningen Bilstatistik.dk inden årets udgang, udtaler Niels Damkjær.

Nye tiltag

DBI IT arbejder pt. på at lancere et lettilgængeligt IT værktøj, som skal hjælpe virksomheder med køretøjer med at overskue køretøjer i egen flåde.

Det lanceres på Transport 2017 messen i Herning i slutningen af marts. Løsningen kommer i en gratis-udgave til mindre virksomheder og en betalbar udgave til større flådeejere, beretter Peter Andersen.

Designet overvågning


- En anden løsning, vi forventer os meget af, er en overvågningsfunktion på Bilstatistik, hvor brugerne kan designe, hvad de ønsker overvåget på markedet for køretøjer, og såfremt der sker noget indenfor dette område, så vil der tilgå brugerne e-mail notifikationer. Det er en meget efterspurgt tjeneste, som på mange måder vil løfte vores produkt og gøre det til en endnu vigtigere del af værktøjskassen hos kunderne, mener Peter Andersen.

- Endeligt søger vi altid at intensivere samarbejdet med vores eksisterende kunder, og det kommer vi til at gøre ved at øge samarbejdet omkring, hvad data kan bruges til med udgangspunkt i kundens perspektiv, tilføjer han.

DBI IT A/S siden 2014

DBI IT A/S holder til i Puggaardsgade i København og tæller seks fastansatte. Udvikling udføres af naboen, softwarehuset ND Data A/S, samt af et antal medarbejdere i Ungarn.
Fra 1995 og frem til 2014 var DBI IT en del af brancheforeningen De Danske Bilimportører, hvor man arbejdede med at udvikle og supportere it-løsninger til gavn for foreningens medlemmer, som tæller samtlige større importører i Danmark.
I takt med at produkt-paletten blev bredere, og antallet af eksterne kunder blev større, blev det besluttet at udskille it-afdelingen til en selvstændig virksomhed. Og sådan kom DBI IT A/S til verden.
DBI IT har stadig tætte relationer til bilimportørerne i Danmark, men herudover tæller selskabets kunder de fleste leasingselskaber, forsikringsselskaber, bilforhandlere og mange andre virksomheder med tilknytning til bilbranchen.
DBI IT A/S ledes af Niels Damkjær, som tidligere var udviklingschef hos De Danske Bilimportører.
Produkter og services: Bilstatistik.dk, Motorregister.dk, Typegodkendelser.dk, Standardpriser.dk samt Energimærker.dk.
Bestyrelsesformand er Jørgen Damkjær - far til Niels Damkjær.
DBI IT ejes af Niels og Jørgen Damkjær samt Erwin Andersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187