23948sdkhjf

Nokian har bygget 3D dækscanner til farten

Systemet SnapSkan lanceres i Finland, men kan finde vej til flere lande. Se det in action her.

SCANNING Godt nok er mange dæk i dag udstyret med en slidindikator, men hvis man vil afgøre mønsterdybden på mange biler i et højt tempo, så er der en hurtigere og langt smartere måde at gøre det på.

Derfor har Nokian sammen med teknologifirmaerne Futurice, Affecto og Sigmanvision udviklet en 3D-scanner, som hurtigt måler mønsterdybden på biler. Egentlig er der tale om en plade, som kan lægges i forlængelse af eksempelvis en vaskehal eller et p-hus. Når bilisterne så triller henover båndet, scanner systemet dækfladen og kombinerer de data med bilens registreringsnummer.

Herefter kan bilisten, hvis man ønsker det, få tilsendt sine data på smartphone. Kan komme til Danmark I første omgang har Nokian etableret et scanningspunkt for SnapSkan, som systemet hedder, langs tilkørselsvejen til det underjordiske p-anlæg Q-Park Iso Erottaja i Helsinki, i Finland.

SnapSkan-tjenesten vil efterfølgende, lover Nokian, blive opstillet langs en stribe af bilisternes daglige ruter, og SnapSkan vil blive leveret i samarbejde med dæk- og bilservicekæden Vianor. Visionen for SnapSkan er at fremme trafiksikkerheden for millioner af mennesker i hele verden på en hurtig og nem måde. Nokian siger ikke noget om, hvorvidt Danmark er i spil for udvidelser af systemet, men direktøren for dækfirmaet siger:

Sektoren står over for en stor forandring i den nære fremtid. Den har indtil videre været bagud med hensyn til digitalisering i forhold til udviklingen inden for andre industrier. Det er på høje tid, at teknologien udnyttes til, at tjene bilisterne og deres dæk. Sektoren har brug for en dristig bannerfører, fortæller Ari Lehtoranta, der er adm. direktør hos Nokian Tyres. Jukka Tolvanen, der arbejder i kommunikationsafdelingen hos den såkaldte Automobil og Touring Klub i Finland følger op:

- Det er fantastisk, at den digitale innovation kommer til markedet, hvilket gør bilisternes liv lettere samt det øger sikkerheden. Finlands Automobil og Touring Klub finder det derfor vigtigt, at man udvikler nye tjenester som denne. Den nye Nokian-teknologi giver også man et frit valg og omkostningseffektivitet, der ikke forudsætter kostbart ekstraudstyr i køretøjet, siger Jukka Tolvanen.

Læs også: Michelins kontroversielle forslag: Kan et slidt dæk bremse her?

- Mønsterdybde til debat Undersøgelser har vist, at ca. 25 procent af dækrelaterede bilulykker sker, fordi dækkenes mønsterdybde er under det minimale niveau. Højkvalitetsdæk og deres mønsterdybde har i væsentlig grad indflydelse på køresikkerheden som bremselængden og evnen til at modstå aquaplaning, mener Nokian. Hvis man kører med dæk, som er i god stand, har bilisten og de andre trafikanter mere tid og plads til at reagere og manøvrere køretøjet. SnapSkan-teknologien skal ifølge de finske dækfolk sørge for, at bilejeren elektronisk ved, hvornår de bør reagere på dækkenes tilstand. Det fortæller Ville Nikkola, der er chef for Vianor Retail.

- Der er så mange mennesker, der er uvidende om deres dæks tilstand, og smertegrænsen for at skifte dækkene synes at være for høj. Vi vil gerne anvende den her nye teknologi for at øge bilisternes bevidsthed om deres dæks tilstand ved at gøre det så nemt tilgængeligt som muligt, siger Ville Nikkola. På motormagasinet.dk kan du se en video om SnapSkan.

Du kan se, hvordan systemet fungerer her: 

Artiklen er en del af temaet Video.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125