23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

En halv million biler på værksted

500.000 dieselbiler skal gøres mere miljøvenlige ved at ændre på filter.
DIESELGATE

Den tyske minister for transport og digital infrastruktur, Alexander Dobrindt, har godkendt, at 500.000 tyskproducerede skal ombygges, så brugen af det såkaldte “termiske vindue" begrænses, skriver Ingeniøren.

I dønningerne efter dieselskandalen i efteråret 2015 kom det frem, at de europæiske bilproducenter i praksis havde installeret den korrekte teknologi til at fjerne NOX fra udstødningen, men at den bare ikke altid virkede.

Producenterne lagde nemlig en restriktion ind, så teknologien kun fungerer inden for visse intervaller for undendørs temperaturen - for eksempel mellem 10 og 33 grader Celsius.

Men test udført af den europæiske transport- og miljøorganisation, T&E, viste, at filtret i eksempel en Opel, slog fra allerede, hvis temperaturen kom under 17 grader. For andre producenter som Mercedes og Peugeot, slog filtret fra ved 10 og 5 grader.

Frivillig indkaldelse

De tyske myndigheder har nu fundet 500.000 biler, hvoraf de 150.000 er solgt i Tyskland, hvor nedlukningen af NOX-udstyret ikke kan retfærdiggøres ud fra et behov for at beskytte motoren, og den tyske transportminister beder nu de tyske producenter Opel, Mercedes og VW om frivilligt at indkalde bilerne, så de kan ombygges.

Det drejer sig om modellerne A-klasse, B-klasse, CLA , GLA og V-klasse fra Mercedes, der alle har 1,5 liter eller 2,1 liters motor. Insignia 2,0 liter fra Opel og modellerne Amarok, 2,0 og Crafter 2,0 fra VW.

Den nye indkaldelse ændrer ikke på det program, VW allerede har sat i gang, hvor 2,4 millioner biler skal have ændret NOX-egenskaberne, skriver Ingeniøren.

Dieselgate Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.1