23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilforhandlere vil investere i systemer frem for glasfacader

Bilimportører kritiseres i medlemsrapport fra Bilbranchen for ikke at ville køre parløb med mærkeforhandlerne om intelligente investeringer i fremtiden.
ANALYSE



















Importørkrav







Manglende harmoni



















Scenarier koster overskud















Rigtige strategiske valg















De seks forstyrrende elementer



I McKinsey rapporten “The future of Automotive Retail – a scenario based approach” fra European Car Dealers Dayi september 2016 fremgår seks hovedkonklusioner:



- DIGITALISERING vil føre til en radikal ændring af processerne omkring både salg og service med ydelser som eksempelvis online salg og booking.



- TREDJEPARTS AKTØRER såsom udlejningsvirksomheder, leasingselskaber, online markedspladser og online start-ups vil trænge ind i værdikæden og skabe nye salgskanaler, hvorved forhandlerne blandt andet mister deres eksklusive salgsrettigheder.



- DIREKTE SALG fra fabrikken til slutkunden, hvor forhandleren sandsynligvis kun vil bevare en mindre rolle i forbindelse med blandt andet testkørsel og overdragelse af bilen.



- TELEMATICS og større brug af såvel bilens som brugerens data vil binde kunden tættere til fabrikken/importøren, og dennes foretrukne service-partnere.



- MOBILITETS-KONCEPTER vil, sammen med ændrede mobilitets-præferencer blandt forbrugerne, øge delingen af biler og heraf mindske efterspørgslen efter biler generelt.



- PROFESSIONALISERING af flådekunder, især blandt større flådeoperatører, eller outsourcet flådestyring til specialiserede leverandører vil mindske prisen og volumen af forhandlerens nybils- og serviceforretning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172