Importørkrav
Manglende harmoni
Scenarier koster overskud
Rigtige strategiske valg
De seks forstyrrende elementer
I McKinsey rapporten “The future of Automotive Retail – a scenario based approach” fra European Car Dealers Dayi september 2016 fremgår seks hovedkonklusioner:
- DIGITALISERING vil føre til en radikal ændring af processerne omkring både salg og service med ydelser som eksempelvis online salg og booking.
- TREDJEPARTS AKTØRER såsom udlejningsvirksomheder, leasingselskaber, online markedspladser og online start-ups vil trænge ind i værdikæden og skabe nye salgskanaler, hvorved forhandlerne blandt andet mister deres eksklusive salgsrettigheder.
- DIREKTE SALG fra fabrikken til slutkunden, hvor forhandleren sandsynligvis kun vil bevare en mindre rolle i forbindelse med blandt andet testkørsel og overdragelse af bilen.
- TELEMATICS og større brug af såvel bilens som brugerens data vil binde kunden tættere til fabrikken/importøren, og dennes foretrukne service-partnere.
- MOBILITETS-KONCEPTER vil, sammen med ændrede mobilitets-præferencer blandt forbrugerne, øge delingen af biler og heraf mindske efterspørgslen efter biler generelt.
- PROFESSIONALISERING af flådekunder, især blandt større flådeoperatører, eller outsourcet flådestyring til specialiserede leverandører vil mindske prisen og volumen af forhandlerens nybils- og serviceforretning.
I McKinsey rapporten “The future of Automotive Retail – a scenario based approach” fra European Car Dealers Dayi september 2016 fremgår seks hovedkonklusioner:
- DIGITALISERING vil føre til en radikal ændring af processerne omkring både salg og service med ydelser som eksempelvis online salg og booking.
- TREDJEPARTS AKTØRER såsom udlejningsvirksomheder, leasingselskaber, online markedspladser og online start-ups vil trænge ind i værdikæden og skabe nye salgskanaler, hvorved forhandlerne blandt andet mister deres eksklusive salgsrettigheder.
- DIREKTE SALG fra fabrikken til slutkunden, hvor forhandleren sandsynligvis kun vil bevare en mindre rolle i forbindelse med blandt andet testkørsel og overdragelse af bilen.
- TELEMATICS og større brug af såvel bilens som brugerens data vil binde kunden tættere til fabrikken/importøren, og dennes foretrukne service-partnere.
- MOBILITETS-KONCEPTER vil, sammen med ændrede mobilitets-præferencer blandt forbrugerne, øge delingen af biler og heraf mindske efterspørgslen efter biler generelt.
- PROFESSIONALISERING af flådekunder, især blandt større flådeoperatører, eller outsourcet flådestyring til specialiserede leverandører vil mindske prisen og volumen af forhandlerens nybils- og serviceforretning.