23948sdkhjf

Leder: Udfordrende 2017

Den ugentlige leder i autobranchens uafhængige fagblad gennem 47 år.
VI KAN VENTE OS mange nye tiltag, trends og udfordringer i det nye år, vi lige har taget hul på. De mange gode nytårsudtalelser fra brancheforeninger og samarbejdende myndigheder, som vi bringer i dette og næste nummer af fagbladet, viser med alt tydelighed, at vi alle skal ruste os til et år, hvor "nye tider" rykker ind med fynd og klem. Vi kan forvente disruption på alle ledder og kanter med opkoblede biler, tiltagende ændringer inden for mobilitet, nye samarbejdsformer og uventede konkurrenter fra især it-branchen.

OG SÅ HAR VI JO ALLE de gammelkendte udfordringer, som også vil komme til at udgøre en stor del af branchens kampe og vilkår i 2017: Reparationsgrænsen, der jo er aktualiseret af ændrede bilafgifter, adgang til bildata, lærlingesituationen og ikke mindst brug af brugte reservedele - herunder opgørelse af bilskader med brugte dele. Jo, der er nok af spændende sager at følge her i fagbladet, og vi beretter naturligvis hver uge om udviklingen.

NETOP DISKUSSIONEN OM brug af brugte dele har fået ny næring, som vi beskriver på side 12, efter at Frankrig ved lov har påbudt værksteder, at bilister skal tilbydes brug af brugte dele - ellers vanker der bøder til værkstederne. Branchekrav om samme regler i Danmark mødes med lunkne politiske meldinger i Motor-magasinet rundspørge med ord om, at staten ikke skal blande sig og lovgive, at man gerne vil diskutere cirkulær økonomi - men også at et krav måske bør skrives i en bekendtgørelse, som for apotekernes oplysningspligt om billigste medicin - så kendskabet hos forbrugerne øges om muligheden for brug af billigere, brugte dele. Men vi forstår også holdningen hos bilimportørerne, der jo skal forfægte større nydels-salg for bilfabrikkerne, at krav om genanvendelse ikke bør stå i vejen for innovation i materialer og design. Ligesom værkstedsorganisationer fremhæver, at der ikke må blive tale om krav, som kan gå ud over hurtig levering af dele til værkstedsarbejdet. Samt at kunderne vil opleve mindre holdbarhed end for nye dele.

VI ØNSKER AUTOBRANCHEN alt mulig held og lykke med at køre sikkert gennem forhindringsbanen - uden alt for mange væltede kegler. Godt nytår til alle!
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.299