23948sdkhjf

Vi fortsætter kampen

Opgørelse af skader med brugte dele, reparationsgrænsen, lærlingesituationen og adgang til bildata er vigtige emner for bilbranchen, som Dansk Bilbrancheråd kæmper for - også i 2017.
DANSK BILBRANCHERÅD For et år siden blev reparationsgrænsen sat ned til 65 procent, og for nu lige at gøre det hele lidt værre blev registreringsafgiften også sat ned, hvilket medfører et endnu større bilspild. Større fordi flere biler skrottes, når deres handelsværdi, som reparationsgrænsen sættes op i mod, falder.

Før valget kom Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Enhedslisten og Det Radikale Venstre alle med løfter og hensigtserklæringer om at tage en forhøjelse af reparationsgrænsen med til forhandlingerne om finansloven.

Før sommerferien lød det fra Dansk Folkeparti: "Både bilbranchen, regering og folketing går ind for, at alle produkter bruges fuldt ud og genbruges i det omfang, det lader sig gøre. Det er sund fornuft og et oplagt område rent politisk at arbejde med. Regeringen kan ikke gå ind for cirkulær økonomi og så samtidig afvise at ændre på en regel, der modarbejder den cirkulære økonomi."

Det kunne regeringen så godt alligevel, og det var en stor skuffelse, at ingen af partierne havde held med at få en forhøjelse af reparationsgrænsen med i finansloven.

Regeringen valgte i stedet at gennemføre endnu en (ubetydelig) nedsættelse af registreringsafgiften frem for en forhøjelse af reparationsgrænsen. Denne gang en nedsættelse, som maksimalt vil give en besparelse på 10.710 kroner.

REGISTRERINGSAFGIFTEN ER NU på et år blevet sænket to gange, hvilket har kostet mere end en halv milliard kroner. Til sammenligning vil det kun koste i omegnen af 120 millioner kroner at hæve reparationsgrænsen til de 75 procent, den var i 2014 og 2015. Og den manøvre vil gavne både antallet af danske arbejds- og lærepladser, miljøet og den cirkulære økonomi, som regeringen angiveligt går ind for.

Vi fortsætter indtil videre kampen for en højere reparationsgrænse, men vil sideløbende også kæmpe for muligheden for at opgøre bilskader med brugte dele. Paradoksalt nok kræver lovgivningen, at bilskader opgøres med prisen på nye reservedele, mens reparationerne ofte klares med brugte dele.

NU ER DET HELDIGVIS aldrig så galt, at det ikke er godt for noget, og lige så træls det er, at reparationsgrænsen bliver hængende nede på 65 procent, og at vi ikke må opgøre skader med brugte dele, lige så godt er det, at det tilsyneladende lysner for de frie værksteders adgang til bildata.

ACEA, SOM REPRÆSENTERER 15 europæiske bilproducenter og CLEPA, som repræsenterer leverandører af udstyr og tredjepartsdele over hele Europa, anerkender nu, at alle relevante aktører fremover skal have adgang til de store mængder data, en moderne forbundet bil genererer.

Relevante aktører er eksempelvis de frie og mærkeuafhængige værksteder, forsikringsselskaber, flådebilsejere og leverandører af diagnoseværktøjer og andet tilbehør.

Naturligvis giver ACEA ikke slip på disse data fordi det er jul, men snarere fordi CLEPA, hvis medlemsvirksomheder repræsenterer en omsætning på rigtig mange milliarder kroner, ikke bryder sig om den restriktive holdning bilproducenterne hidtil har lagt for dagen. Og naturligvis også fordi den gældende EU-lovgivning på både konkurrence- og forbrugerside kræver det.

En højere reparationsgrænse, brugte dele i skadesopgørelser og fri adgang til bildata vil også i 2017 stå højt på Dansk Bilbrancheråds ønskeliste.

Godt nytår

Henrik Pedersen,

formand for Dansk Bilbrancheråd

Artiklen er en del af temaet NYTÅRSUDTALELSER.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109