23948sdkhjf

Her er de bilmærker som klarede november bedst

Der var både klare vindere og tabere i det europæiske bilsalg i november.
BILSALG Hvis man sammenligner bilsalgstallene for november måned, så gik det samlede salg i Europa frem med 5,8 procent. Det viser en frisk opgørelse fra European Automobile Manufacturers Association (ACEA).

I alt blev knap 1,2 millioner nye biler indregistret, og der er især i landene Ungarn og Rumænien, at salget er gået voldsomt frem. Sammenlignet med 2015-tal, så er salget steget 23,9 procent i Ungarn og over 18 procent i Rumænien.

Også store økonomier som Spanien og Frankrig er der fremgang. Eksempelvis er salget gået frem med over 13 procent i Spanien og 8,5 procent hos de franske bilkøbere.

Vinderne
Målt blandt den Europæiske Union (EU) er det især mærkerne Renault, Seat og BMW, som klarer sig bedst. Hvis man bliver på november-tallene, går Renault Group, det vil sige Renault og Dacia frem med 16,8 procent.

Selv om Volkswagen Group kan notere en samlet fremgang på 6,5 procent, så rykker især Seat, der er gået 29,6 procent. I en sidebemærkning kan også Porsche nævnes, der har en fremgang på 21,8 procent kontra 2015.

Også Suzuki har rigtig godt fat i de europæiske bilkøbere - mærket er gået 17 procent frem kontra 2015, skriver ACEA.

Det er dog Jaguar (ikke Jaguar/Land Rover-koncernen), som kan blære sig med en af de flotteste fremgange i november. Mærket er nemlig gået 54,1 procent. Alfa Romeo kan også notere en pæn fremgang på 32,8 procent i november.

Taberne
Der er også mærker, som er bremset noget op i november 2017 sammenlignet med året før. Opel Group er gået 1,1 procent tilbage kontra i 2015, og både PSA Group (Peugeot, Citroën og DS) og Jaguar/ Land Rover må se salget gå tilbage med henholdsvis 4,3 procent og 9 procent.

Tabene hos de respektive mærker skyldes tilbagegang i salget Chevrolet, der er forsvundet fra de europæiske forhandlere, og så en drastisk tilbagegang for mærket DS. Jaguar / Land Rover må se sit salg af Land Rover-modeller falde 25,7 procent i november.

Dog sikrer samtlige producenter dog som omtalt en fremgang, præcis som mange danske forhandlere også har oplevet herhjemme. Ifølge ACEA's opgørelse ligger salget i Danmark (januar-november) altså til en fremgang på 10,7 procent.

Du finder den samlede oversigt fra ACEA her på linket .
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204