23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vandleg i motoren

Bosch har udviklet unikt system til at afkøle og hæve effekten på motorer.
FREMTIDENS DRIVMIDLER

Selv om man skulle tro, at benzin i en motor bruges i forbrændingskammeret og altså alene fungerer som drivmiddel, så bruges en lille del af det oktan, man hælder i tanken, på at holde motorblokken kølig. Men hvorfor ikke spare de dråber til fordel for et bedre brændstofforbrug?

Det har været målet for tyske Bosch, der i stedet for benzin til afkøling har forsøgt sig med vand. Og skal man tro virksomheden, så kan det i høj grad betale sig. Besparelsen af brændstof ligger på 13 procent, mens også bilens ydeevne i form af især øget moment er forbedret. Ifølge Dr. Rolf Bulander, der er bestyrelsesmedlem hos Bosch Mobility Solution, så beviser teknologien én ting:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079