23948sdkhjf

Fuld fart fremad med PassThru

Hella Gutmanns kunder har allerede nøglen til at kommunikere med producentportalerne.
ADGANG Det er ingen hemmelighed: Alle nye køretøjer - uanset mærke - har nogle områder og funktioner, som er beskyttet mod uautoriseret adgang. Dette er selvfølgelig en udfordring for de frie værksteder, som i stigende grad har brug for for eksempel at kunne kode en ny komponent, frigive et ekstra køretøjssystem eller omprogrammere en styreenhed. Motor-magasinet har i forbindelse med FTZ messen i Odense haft en snak med Lars Thomsen, direktør for Hella Gutmann Solution A/S i Viborg.

- Det er et område, som frie værksteder både er usikre på, og som giver anledning til mange spørgsmål, konkluderer Lars Thomsen.

- I visse komplicerede situationer er det kun producenternes egne data og frigivelseskoder, der kan anvendes. Ifølge EU-lovgivningen skal de frie værksteder også have standardiseret adgang til disse informationer på køretøjer fra og med Euro 5. Producenterne overholder dette - dog naturligvis mod et gebyr og ofte under kontrol af rekvirentens pålidelighed, tilføjer han.

Uudforsket område

For de frie værksteder betyder muligheden for at bruge OEM-data (Original Equipment Manufacturer) ikke bare en større uafhængighed af deres mærkespecifikke branchefællers serviceydelser, men også en væsentlig tidsbesparelse.

Som Lars Thomsen betoner, betyder PassThru faktisk bare, at originaldata fra OEM-portalen "videreledes" eller "videresendes" direkte til køretøjet via internet og router (PassThru-interface).

- Det lyder genialt, men er ikke desto mindre et uudforsket område, udtaler Lars Thomsen.

- Hvilket værksted ved i dag, om og i givet fald hvor ofte det i fremtiden vil få brug for en sådan (omkostningsforbundet) adgang og til hvilken producentportal? I sidste ende afhænger cost-benefit-forholdet af det, tilføjer han

Klogere på deres behov

- Vi oplever en stigende interesse for OEM portal adgange, udtaler Lars Thomsen.

- Der forholder dog sig allerede således, at mega macs-brugere nemt kan finde ud af, hvad de har brug for, helt uden ekstraomkostninger til hardware. Med den sort-blå VCI har de nemlig allerede den elektroniske "universalnøgle" på hånden, som giver adgang til alle producenternes portaler (efter deres frigivelse). På mega macs 66 opnås adgang ikke via VCI, men via det integrerede DT-modul. Ved hjælp af en gratis ekstrasoftware, som nemt downloades fra Hella Gutmann-portalen til værkstedets pc, bliver VCI/mega macs 66 til et PassThru-interface, forklarer han og tilføjer:

- Installationen er utroligt nem og kræver ingen it-kundskaber. Efter registrering på OEM-portalen via værkstedets pc sluttes hardwaren til OBD-interfacet i køretøjet, hvor den fungerer som en router, når den er forbundet med pc’en via datakablet. En special sikkerhedssoftware kontrollerer dataforbindelsen mellem pc’en og køretøjet.

Alternativ stand-alone-løsning

I praksis har det vist sig, at en PassThru-proces - afhængigt af de nødvendige foranstaltninger og dermed datamængden - kan tage op til flere timer.

- Derfor tilbyder vi hos HGS de værksteder, som foretrækker at bruge deres mega macs til løbende diagnosearbejde, at de kan få en stand-alone-løsning hos Hella Gutmann i form af mega macs PC x-Change. Mega macs PC x-Change kan bruges sammen med en pc/bærbar/tablet og har sin egen VCI lige som testerne i mega macs-serien. Ud over PassThru-softwaren indeholder produktet den specialkonfigurerede mega macs-diagnosesoftware, som muliggør udlæsning/sletning af fejlkoder og lagring i historikken "Car History". Endnu et plus ved den ekstra PassThru-løsning er dens modulopbygning udtaler Lars Thomsen.

Adgangen til flere producentportaler via én og samme pc betragtes nemlig som en potentiel kilde til IT-problemer. Hvis man vil være på den sikre side, opnår man en særligt økonomisk løsning ved at kombinere en mega macs PC x-Change med flere bærbare/tablets forbeholdt de enkelte OEM-portaler.

Mange spørgsmål om PassThru

- Der opstår mange spørgsmål, når vi taler PassThru med værkstederne, fortæller Lars Thomsen. Fra den netop overståede FTZ Messe har han oplistet nogle af de mest typiske spørgsmål, der kommer fra værkstederne.

• Hvad er PassThru?

PassThru står for overførslen af originale data fra OEM-portalen direkte til køretøjet via internettet og en særlig router.

• Hvilke OEM-data/hvilket OEM-omfang kan frie værksteder få adgang til?

Bilproducenterne er iht. Euro 5-standarden forpligtede til at stille reparations- og vedligeholdelsesinformationer til rådighed samt at muliggøre omprogrammering af styreenheder. Det gælder både for tekniske og administrative opgaver som f.eks. entydig identifikation af køretøjet, download af instruktionsbøger og tekniske vejledninger, ledningsdiagrammer, diagnosesystemets fejlkoder, informationer om specialværktøjer og -apparater samt lagring af bidirektionelle kontrol- og testdata.

• Hvad koster PassThru hos Hella Gutm...la.gutmann.dk

• Hvilke producentportaler virker PassThru sammen med?

I teorien fungerer PassThru i alle personbiler, som er godkendte til salg og færdsel på det europæiske marked, og som er omfattet af Euro 5 eller nyere. Hos Hella Gutmann er følgende portaler testet med succes: Audi, BMW, Chevrolet, Ford, Lexus, Mercedes, Mini, Opel, Renault, Seat, Škoda, Smart, Toyota og Volkswagen.

• Hvilke risici er der ved omprogrammering af en styreenhed?

Styreenheden kan, i værste fald, blive defekt. Dette afhænger af producenten. Derfor bør man generelt sikre sig mod afbrydelser under omprogrammeringsprocessen (f.eks. ved brug af en ekstern strømforsyning til køretøjet og en sikker internetforbindelse). Hverken pc’en eller diagnosetesteren bør bruges til andet under omprogrammeringen. Hella Gutmann-PassThru har sin egen sikkerhedssoftware, som kontrollerer dataforbindelsen mellem pc’en og køretøjet. Hella Gutmann påtager sig intet ansvar for datastrømmen mellem OEM-portalen og pc’en.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141