23948sdkhjf

Herlige knallerter er blevet kult

Motor-magasinets skribent, Jens Jessen, giver et nostalgisk tilbageblik til herlige knallert-år.
MOTORHISTORIE I tre årtier, fra halvtredserne og frem til firserne, stod en knallert meget højt på ønskesedlen hos unge mennesker. Knallerten blev om noget en del af selvforståelsen og næsten umulig at undvære. Den gav en enorm følelse af frihed, verden åbnede sig, og selv store afstande var ikke længere en hindring for at besøge kæresten, kammeraterne eller veninderne.

Bogen "Datidens knallerter - nutidens kult" er skrevet med stor teknisk og historisk indsigt af den mangeårige motorjournalist og forfatter til nu 15 bøger om alskens køretøjer, Jens Jessen, der er uddannet mekaniker og skriver for Motor-magasinet. De herlige storsælgere såsom Puch, Kreidler og Yamaha er ligefrem blevet kult for en del samlere herhjemme - ofte de tidligere knallertkørere selv - og handles til skyhøje priser i original stand. En af samlerne, der optræder i bogen, er autobranchemanden Frank Donslund, Elektro Partner.

Bogens 228 sider er spækket med både nye og gamle billeder. Indholdet dækker så godt som samtlige knallertmærker i Danmark i perioden indtil midten af firserne. Hovedvægten ligger på de store mærker som de tre før nævnte, hvoraf Puch var absolut størst, samt også Everton, Honda, NSU, VeloSolex, Gilera, Suzuki, Velo Vap, Tomos og Mobylette. Men så godt som alle de mindre knallertmærker er også repræsenteret i bogen.

Om bogen


Titel: Datidens knallerter - nutidens kult

Sideantal: 228

Format: Hardcover, stor

ISBN: 978-87-89792-80-4

Pris: 298,-

Forlag: Veterania


Kæmpe knallertsalg

"Datidens knallerter - nutidens kult" indeholder interviews med knallertimportører og dem, der var en del af datidens knallertbranche. Man kan læse historien om, hvordan Danmarks største knallertimportør erhvervede sig importen af Suzuki knallerterne kun med formålet at beskytte sit eget mærke. Ved at sidde på importrettighederne kunne man nemlig styre og kontrollere salget.

I de store år solgte landets cykel- og knallertforhandlere svimlende mængder nye knallerter. I rekordåret 1971 blev der solgt over 100.000 fabriksnye knallerter, heraf 42.895 Puch.

Tuning en folkesport

I de år var det nærmest en folkesport at få knallerterne til at køre ofte langt mere end de lovbefalede 30 km/t, fordi knallerterne ofte var bygget som små neddroslede motorcykler. Politiet havde derfor særdeles travlt med at fange de formastelige, der foretog såkaldt konstruktive ændringer. Mange af datidens knallertkørere kan fortælle gode røverhistorier om at snyde lovens lange arm.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111