23948sdkhjf

Der er skam fuldt tryk på digitaliseringen

Bilbranchen modgår indlægget fra Autobutler i sidste uge og vurderer her autobranchens og Autobutlers indsats.
TILPASNING Det var med en vis forundring, jeg den 18. oktober læste et indlæg i Motor-magasinet fra Peter Zigler, Autobutler. Peter Zigler var blevet inviteret til at holde oplæg for Bilbranchens Executive-gruppe om PSA-gruppens overtagelse af Autobutler, og mente i forlængelse heraf at kunne konstatere, at der er masser af ord, men meget få eksempler på digitale satsninger i bilbranchen.

Det passer simpelthen ikke.

Vores medlemmer arbejder stort set alle løbende med at digitalisere forretningsgange og tilpasse deres forretningsmodel. I marts 2016 svarer hele 81 procent af medlemmerne, som har salg af nye biler, at de i høj grad eller meget høj grad arbejder med at forandre forretningsmodellen (online, digitalisering, kunden i centrum, tillægsydelser mv.). Flest medlemmer vurderer desuden implementeringen af nye digitale teknologier blandt de tre vigtigste konkurrenceparametre.

Digitalisering mange ting

Digitaliseringen er en af de drivkræfter, som forandrer bilbranchen i disse år. Stort set alle prognoser peger på, at der gemmer sig et enormt digitaliseringspotentiale i branchen. Derfor tiltrækker branchen mange nye digitale spillere, heriblandt Autobutler. Men digitalisering er mange ting, eksempelvis CRM og DMS-systemer, SEO, SEM, sociale medier, telematics, online markedspladser, digitale mobilitetsservices mv. Man kan derfor ikke måle digitaliseringen i branchen ud fra hvor mange forhandlere, der vælger at være til stede på én bestemt portal.

Autobutler er én blandt mange nye aktører i branchen med hver deres nicheservice, som satser store summer på at få deres bid af kagen. Virksomheden har siden opstarten i 2010 satset på at bygge en onlineportal, hvor bilejere af typisk udgående bilmodeller kan sende værkstedsreparationer i udbud. Og at Autobutler også har deres udfordringer med at finde vinderformlen, vidner tallene om. Foreløbigt har virksomheden brugt over 70 millioner kroner i sin levetid på at nå under 0,5 procent af eftermarkedet i Danmark og altså uden at tjene penge endnu. Et leasingmarked i kraftig vækst, stigende efterspørgsel på all-inclusive services samt udsigten til større flådeoperatører i fremtiden er blot nogle af de faktorer, som modarbejder Autobutlers forretningsmodel. Men med den nye hovedejer, bilproducenten PSA, skal Autobutlers kerneforretning nu muligvis tilpasses andre interesser og forretningsområder. Så hvad der skal holde Autobutler i live i fremtiden, må tiden vise.

Partner eller konkurrent

Også for bilforhandlerne handler det om at finde deres nye forretningsmodel. Selvom resultaterne af disse anstrengelser vil give mange forskellige forretningsmodeller i branchen, vil den røde tråd være at bruge digitaliseringen til, i videst muligt omfang, at eje relationen til kunden. Det vil forhandlerne gerne. Men det samme vil producenterne, importørerne, leasingselskaberne og altså også nye digitale spillere i branchen som eksempelvis Autobutler.

For nogle forhandlere er en spiller som Autobutler derfor en potentiel samarbejdspartner. For andre forhandlere en konkurrent i kampen om at eje relationen til kunden. Digitalisering byder på udfordringer men heldigvis mange flere muligheder for forhandlerne. Bilforhandlerne er i fuld gang med at finde disse muligheder. Og med al respekt er tilstedeværelse på en prissammenligningsportal altså kun én blandt et hav af muligheder.

Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141