23948sdkhjf

Pirelli i vinterkamp

Cinturato-navnet er nu også at finde på de kolde dæk.
DÆKNYT Cinturato kender dækfolk sikkert fra Pirellis sommerdækserie. Men det navn har Pirelli nu sat en vinterdækserie. Konkret har Pirellis ingeniører arbejdet på måder til at reducere bremselængden - en mission, der blev gennemført takket være brugen af ’Multiactive 4D Sipe’ teknologi. Det er en teknologi, der består af retningsbestemte lameller, hvis form, varierer i henhold til de krav kørslen stiller på et givent tidspunkt. Med andre ord er lamellerne alle linet op i samme retning for at maksimere effekten af trækkraft og bremsning, når der er brug for det.

Ved bremsning på en snedækket overflad bliver lamellerne hårdere, således at slidbanemønsteret bliver mere kompakt og får bilen til at stoppe inden for en kortere afstand. Men når bilen har brug trækkraft, åbner lamellerne sig op for at fange mere sne og finde det nødvendige greb. Trækkraft er også maksimeret takket være en forøgelse i tætheden af lamellerne. Hvis alle lameller blev lagt ende til ende, ville de danne en 40 meter lang linje (længden af fire busser). Det er en stigning på mere end 50 procent i forhold til det primære referencedæk, mener Pirelli selv.

Skriften ændrer sig
Understregning af, at sikkerheden hovedsageligt har styret udviklingen af det nye dæk starter med slidbanemønsteret på Cinturato Winter der har ’Now Snow’ skrevet på mønsteret. Når dækket begynder at slides og ydeevnen på sne mindskes, forsvinder det første bogstav ’W’ og i stedet er alt hvad man nu ser ’No Snow’.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094