Pas på: Sæson for annoncehajer
Sommerferien er højsæson for annoncehajer, der forsøger at lokke penge ud af virksomheder med fup og svindel.
AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling beder derfor virksomhederne i autobranchen om at være på vagt, hvis de skulle opleve lignende opringninger fra personer, som påstår, at der skulle være indgået en aftale om annoncering. Man skal også være på vagt over for fupfakturaer for ydelser, der hverken er bestilt eller leveret.
- Man skal under ingen omstændigheder betale annoncehajerne. Det får dem ikke til at holde op. Tværtimod. Og man skal aldrig indgå en aftale med dem over telefonen. Hvis nogen ringer med hensyn til annoncering i fagbøger, så bed om at få tilsendt et skriftligt tilbud, siger Lisa Bindner, juridisk chef i AutoBranchen Danmark.
Der ligger en vigtig opgave hos ledelsen i virksomhederne i at sørge for, at alle medarbejderne har kendskab til annoncehajernes metoder. Ofte går de efter menige medarbejdere og sommerferieafløsere, som måske ikke kender alle aftaler, og som derfor lettere kan komme til at sende en fupfaktura til betaling eller blive lokket til at bekræfte en eller anden aftale, som annoncehajen påstår, der skulle være indgået.
Annoncehajer bliver jævnligt idømt bøder og frihedsstraf for deres fremgangsmåder, og her er også Håndværksrådet en drivende kraft i at få stoppet sådanne svindlere.