Den eneste dansker på Le Mans-podiet
Årets Le Mans-løb blev hårdt for de otte deltagende danskere i fem forskellige biler og teams.
- Le Mans er vildt. Vi startede med super hurtig bil og tænkte ”det er fedt, det her”. Men det bliver koldt og varmt og regner og alt muligt gennem 24 timer, og de forskellige biler og setups virker på forskellige tidspunkter, forklarede David Heinemeier Hansson efter løbet til BT.
Også veteranen Jan Magnussen og teamkammeraterne Antonio Garcia og Ricky Taylor, Chevrolet, der efter træningen var blandt favoritterne, kunne ikke finde fart og nåede kun en syvendeplads i GTE Pro-klassen, hvor Ford kørte med sejren.
- Vi fik masser af værdifulde data med hjem, og vi kørte faktisk fejlfrit. Det bliver man normalt belønnet for på Le Mans, men ikke denne gang, udtalte en skuffet Jan Magnussen. Den 42-årige danske racerkører har et år tilbage af sin kontrakt med Corvette og stiller med sikkerhed til start i løbet i 2017.
Drømmen for de danske Ferrari-kørere hos Formula Racing gik derimod i opfyldelse ved blot at gennemførte deres første 24-timersløb på Le Mans, der sluttede på 6. pladsen i GTE Am-klassen efter toptider under træning og kvalifikation. Og det til trods for et mistet forhjul, så Mikkel Mac måtte liste bilen i pit på tre hjul, samt rystelser og skift af en støddæmper senere i løbet.
24-årige Christina Nielsen skrev motorhistorie som den første danske kvinde i Le Mans.
– At se vores bil køre forbi det ternede flag gjorde dybere indtryk, end jeg havde forventet. Nu forstår jeg, hvorfor så mange Le Mans-kørere taler om, at alene dét at gennemførte Le Mans er en præstation i sig selv, sagde både hun og teamejer Johnny Laursen, indehaver af Ferrari-importøren Formula Automobile i Allerød, efter løbet.
Marco Sørensen, Nicki Thiim og Darren Turner i Young Driver AMR sluttede, efter et næsten problemfrit løb, på femte pladsen i det stærkt konkurrenceprægede GTE Pro klasse i deres #95 for Aston Martin. Dermed har de overtaget føringen i GT fabrikanternes verdensmesterskab.
Ligeledes i GTE Pro klassen kom Porsches danske fabrikskører Michael Christensen igennem de 24-timers udholdenhedsløb sammen med sine østrigske medkørere Richard Lietz og Philipp Eng. Christensen selv er tilfreds med teamets indsats og placeringen som nummer otte efter forkert dækvalg og skift af en knækket trækaksel.
Ond afslutning i topklassen LMP1
DF-Faktatekst løs: Med kun tre et halvt minut igen af hele løbet gik den førende Toyota pludselig død – og dermed også Toyotas mulighed for at tage sin første Le Mans-sejr nogensinde. I stedet kom Porsche først i mål og vandt således årets 24-timers løb.
DF-Faktatekst løs: Med kun tre et halvt minut igen af hele løbet gik den førende Toyota pludselig død – og dermed også Toyotas mulighed for at tage sin første Le Mans-sejr nogensinde. I stedet kom Porsche først i mål og vandt således årets 24-timers løb.