Masser af kvidder hos AutoBranchen Danmark
AutoBranchen Danmark vandt kampen om synligheden på Twitter på Folkemødet.
AutoBranchen Danmark vandt Infomedias pris for at være de mest synlige og indflydelsesrige på Twitter to dage i træk under Folkemødet – både selve organisationen og individuelt ved kommunikationschef Lisa Sandager Ramlow og direktør Jens Brendstrup.
Folkemødet 2016
På trods af dårlige vejrudsigter blev Danmarks største politiske festival for femte gang succesfuldt afviklet – i år med næsten 3000 forskellige events, internationale gæster og et helt nyt gratis mødetelt for de mindre organisationer.
Knap 100.000 gæster har i løbet af Folkemødet 2016 været i Allinge for at deltage i politikfestivalen, der i år husede knap 3000 events. Lørdag slog festivalen alle rekorder da 40.000 lagde vejen forbi Allinge. Efter en række usikre vejrprognoser, havde Bornholms Regionskommune indkøbt flis nok til at dække halvdelen af Bornholms veje, men heldigvis blev beredskabet kun brugt i et begrænset omfang.
Vanen tro var de flittige brancheorganisationer på pletten for at påvirke især Folketingspolitikerne om de mange auto-mærkesager.
Det gjaldt ikke mindst den nærmest evindelige sag om reparationsgrænsen, som ved indgangen til 2016 atter blev sat op, og som nye tal viser igen koster både værkstedsjobs og praktikpladser i branchen. AutoBranchen Danmark var som altid på plads på ydermolen i Allinge og klar til at sætte fokus på netop reparationsgrænsen, men også branchens andre mærkesager: Bilafgifter, bedre fremkommelighed og kvaliteten af erhvervsuddannelserne. Dansk Bilbrancheråd var også at finde på Solskinsøen for at tale autoværkstedernes sag – med blandt andet debat om den cirkulære økonomi og grønne tendenser i bilbranchen, og for andet år i træk tog Bilbranchen under DI til Folkemødet for at tale om de danske bilafgifter. To plug-in hybridbiler blev brugt til at give politikere et lift til og fra Folkemødet og for at vise, hvordan det nuværende afgiftssystem straffer ny teknologi.
Bornholm lægger også ø til Folkemødet 2017.
På trods af dårlige vejrudsigter blev Danmarks største politiske festival for femte gang succesfuldt afviklet – i år med næsten 3000 forskellige events, internationale gæster og et helt nyt gratis mødetelt for de mindre organisationer.
Knap 100.000 gæster har i løbet af Folkemødet 2016 været i Allinge for at deltage i politikfestivalen, der i år husede knap 3000 events. Lørdag slog festivalen alle rekorder da 40.000 lagde vejen forbi Allinge. Efter en række usikre vejrprognoser, havde Bornholms Regionskommune indkøbt flis nok til at dække halvdelen af Bornholms veje, men heldigvis blev beredskabet kun brugt i et begrænset omfang.
Vanen tro var de flittige brancheorganisationer på pletten for at påvirke især Folketingspolitikerne om de mange auto-mærkesager.
Det gjaldt ikke mindst den nærmest evindelige sag om reparationsgrænsen, som ved indgangen til 2016 atter blev sat op, og som nye tal viser igen koster både værkstedsjobs og praktikpladser i branchen. AutoBranchen Danmark var som altid på plads på ydermolen i Allinge og klar til at sætte fokus på netop reparationsgrænsen, men også branchens andre mærkesager: Bilafgifter, bedre fremkommelighed og kvaliteten af erhvervsuddannelserne. Dansk Bilbrancheråd var også at finde på Solskinsøen for at tale autoværkstedernes sag – med blandt andet debat om den cirkulære økonomi og grønne tendenser i bilbranchen, og for andet år i træk tog Bilbranchen under DI til Folkemødet for at tale om de danske bilafgifter. To plug-in hybridbiler blev brugt til at give politikere et lift til og fra Folkemødet og for at vise, hvordan det nuværende afgiftssystem straffer ny teknologi.
Bornholm lægger også ø til Folkemødet 2017.
- Vi er stolte over at vinde prisen for at have den største gennemslagskraft på Twitter. Vi har lagt et stort arbejde i at være synlige på de sociale medier, og prisen viser, at vores indsats har båret frugt. Samtidig er vi overvældet over den interesse, vi har mødt blandt politikere og publikum på Folkemødet, både til vores debatter og alle dem, som har kigget forbi vores telt. Det har givet os en unik mulighed for at skabe opmærksomhed om vores mærkesager, siger Jens Brendstrup, direktør i AutoBranchen Danmark.
Han tøver ikke med at kalde Folkemødet 2016 en stor succes. Det har givet grobund for politisk indflydelse og dialog med relevante politikere på transport- og skatteområdet. AutoBranchen Danmark bruger kontakten til at følge op i det videre arbejde med mærkesagerne og minde politikerne om, hvad de har lovet.
Opbakning til afgiftsreform
Ved fire forskellige debatarrangementer skulle politikerne diskutere autobranchens mærkesager med relevante branchefolk.
Ved debatten om registreringsafgiften var der opbakning fra både Liberal Alliance, De Konservative og sågar Enhedslisten til, at der er behov for en reform. Alle bakkede op om, at det giver mere mening at have en teknisk eller brugerbaseret afgift frem for det nuværende system, der ikke tager højde for hverken sikkerhedsudstyr, miljø eller kørselsmængde.
- Jeg er positiv over for en teknisk baseret afgift. Konstruktionen af det nuværende afgiftssystem er fejlagtig. Det er underligt at belønne biler, der ikke er sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt gode, sagde Brian Mikkelsen, skatteordfører (K).
De unge skal lokkes
Manglen på praktikpladser er en af branchens helt store udfordringer. AutoBranchen Danmark havde inviteret til debat om, hvordan man lokker flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse.
Der blev talt om, at der er for stor lønforskel på at undervise på en erhvervsskole og på et gymnasium. Hvis man kan mindske forskellen, kan man tiltrække bedre undervisere. Mattias Tesfaye, erhvervsuddannelsesordfører (S) foreslog, at branchen stiller nogle biler til rådighed for folkeskolerne, som eleverne kan skrue i, og at metalsløjd skulle fylde mere i undervisningen i forhold til træsløjd, så man kan vække elevernes interesse for håndværksfag inden for autobranchens felt. Noget der viste sig at være bred opbakning til. Mattias Tesfaye mente endvidere, at AUB-satsen skulle hæves for at skabe flere praktikpladser.
Også reparationsgrænsens betydning for antallet af praktikpladser var politikerne bevidste om.
Pris på sikkerhedsudstyr
Problematikken med, at danske biler mangler det nyeste sikkerhedsudstyr, blev også debatteret, og der var bred politisk vilje til at gøre noget ved det. Panelet bestående af Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet var enige om, at det ikke giver nogen mening, at danske bilister kører rundt uden det nyeste sikkerhedsudstyr, fordi det er belagt med en høj skat.
- Det har en kæmpe sikkerhedsmæssig effekt at fjerne registreringsafgiften på sikkerhedsudstyr, lød det fra Simon Emil Ammitzbøll, politisk ordfører (LA).
I debatten om fremkommelighed var der bred enighed om, at der er behov for en større sammentænkning af de forskellige trafikformer, gerne med færre aktører inden for den kollektive transport. Der blev efterlyst et bedre samspil mellem bil- og bus/togtransport.
Der var en anerkendelse af, at folk på landet har brug for bilen, og at det for mange bilpendlere kunne gøre hverdagen lettere, hvis der blev bygget parkeringshuse strategiske steder, så bilpendlerne let kan parkere bilen og hoppe på toget videre til arbejdspladsen inde i byen.