En kollega drejer nøglen og starter den 170 hestes stærke dieselmotor, som ligger i den Ford Transit, vi sidder i. Under fronthjelmen ligger en verdensnyhed, nemlig Fords nye firecylindrede 2.0 liter EcoBlue-motor, som producenten har udviklet helt fra bunden. Det skyldes primært, at især Euro 6 og kommende EU-normer stiller stadig større krav til dieselmotorers udledning af partikler. Dertil har Nitrogenoxider, NOx, fået større bevågenhed i Europa, siden Volkswagen AG blev taget i at snyde med sine dieselmotorer i USA, hvor især NOx-udledningerne var alt for voldsomme. Det har skabt en bevidsthed om, at også NOx skal tages alvorligt.
Derfor er ny Ford-motor bygget på urin
Urinstof kan hjælpe med at nedbryde sundhedsskadelige NOx-partikler fra dieselmotorer. Få her Fords forklaring på, hvorfor producentens verdensnyhed, en ny 2.0 liters dieselmotor med lavere forbrug, er bygget op efter det koncept.