23948sdkhjf

Er der garanti på garantien ved et værkstedsbesøg?

Få klarhed over, om udskiftning af en komponent inden for en garantiperiode, udløser en ny garantiperiode.
JURA Har en kunde krav på at få garanti på en reparation, som er udført indenfor en garantiperiode på en ny eller en brugt bil, eller har man måske krav på den reklamationsret som gælder efter købeloven?

Det er spørgsmål, som – i hvert fald inden for autobranchen – har været genstand for diskussion igennem mange år. Nogle har haft den opfattelse, at hvis man havde fået udført en garantireparation, startede der en ny garantiperiode, og at det samme var tilfældet, hvis der var foretaget en afhjælpning inden for købelovens reklamationsret, mens andre har ment, at efter en reparation, som ikke var betalt af kunden, var der ikke mere at komme efter for køberen.

Forbrugerombudsmandens garantivejledning fra 2003 og de såkaldte ”Mindstekrav for nyvognsgarantier” har tidligere indeholdt en bestemmelse om, at ved udskiftning af en komponent inden for en garantiperiode, påbegyndtes en ny garantiperiode af tilsvarende længde, som den der oprindelig var gældende for produktet som helhed. Det har haft den konsekvens, at nogle bilimportører har indeholdt i deres garantibestemmelser, at der blev ydet en ”garanti på garanti”.

Ny vejledning fra 2015
Imidlertid har Forbrugerombudsmanden revideret denne vejledning i 2015 begrundet i, at der var tvivl om korrektheden af den ovennævnte bestemmelse, herunder at det faktisk ikke havde støtte, hverken i lovgivning eller i praksis. I dag har man derfor fra Forbrugerombudsmandens side slået fast, at der ikke gælder en garanti på garanti, medmindre det specifikt er aftalt i garantibestemmelserne.

Spørgsmålet har været, hvad der så var gældende. Hos nogle bilmærker har man fortolket det på den måde, at der altid gjaldt en reklamationsret i medfør af Købeloven, hvis en komponent, var blevet udskiftet under garanti og reklamationsret, og det har til dels været bekræftet i ældre forbrugerklagenævnsafgørelser.

Udover reglerne i Købeloven er der imidlertid også bestemmelser i Forældelsesloven, hvis regler er ufravigelige ved forudgående aftale overfor garantigiver eller sælger. Det vil sige, at man ikke kan begrænse de krav en køber måtte have i henhold til forældelsesloven.

I Forbrugerombudsmandens reviderede vejledning fra 2015 er det nu slået fast, at der hverken er et lovmæssigt belæg for at yde ”garanti på garanti” eller ”reklamationsret på reklamationsret”. Derimod gælder Forældelsesloven, og hvad siger den så?

Forældelsesfrist

De almindelige forældelsesregler er tre år. Det betyder i praksis, at såfremt der inden for en garanti- eller reklamationsperiode er udskiftet en komponent eller foretaget afhjælpning, afbrydes den almindelige garanti- og reklamationsfrist, og erstattes af en forældelsesperiode på 3 år fra afhjælpningstidspunktet. Det skal præciseres, at det selvfølgelig kun gælder for den samme fejl, som er blevet afhjulpet, og ikke for produktet som helhed, samt ikke mindst, at det er køberen, der har bevisbyrden for fejlens fortsatte beståen, og at den først foretagne afhjælpning derfor har været mangelfuld.

Det kan i praksis måske være svært for køberen at bevise dette. Men samtidig betyder det også, at hvis det vitterlig er den samme fejl, der viser igen inden for tre år efter den første afhjælpning, vil man som sælger eller garantigiver være forpligtet til at afhjælpe fejlen på ny.

Dokumentation vigtig

Det aktualiserer også kravet om, at sælger og garantigiver over for en kunde dokumenterer, hvad der er udført på bilen i forbindelse med reklamations- eller garantiarbejder, og jeg vil i den forbindelse opfordre til, at man benytter sig af 0-fakturaer til at vise kunden, hvilke fejl der er afhjulpet, eller hvilke komponenter der er udskiftet.

Disse ændrede formuleringer i Forbrugerombudsmandens garantivejledning samt i ”Mindstekrav for nyvognsgarantier” vil givetvis være nye og ukendte for mange forhandlere. Der er efter min opfattelse tale om et fortolkningsbidrag, som er med til at skabe klarhed på området. Om det så medfører en bedre retsstilling for forbrugerne eller for sælgerne er måske et godt spørgsmål.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109