Lakering af køretøjer har beskæftiget entusiaster, bilproducenter og lakproducenter i mange år. At skabe en identitet gennem farve og effekter er et vigtigt forhold, når for eksempel en bil skal designes. Farvevariationer og farveskift understreger aggressivt design, skarpe kanter eller bløde buninger.
I Guds land, USA, findes der en stor branche der ’leger’ med mange elementer i at udvikle og kreere nyskabelse. For eksempel har LumiLor udviklet en basisfarve, der kan lyse gennem elektrisk påvirkning. Hemmeligheden ligger i de elektroluminicerende partikler i farven, der udstråler lys, når der tændes for strømmen. Dermed opnår man en vild effekt, samt øger trafiksikkerheden om natten. Producenten medleverer desuden de elektroniske komponenter, der behøves for at kunne tilslutte lakeringen til batteriet. Farven findes i fem grundfarver, som er vandfarvet, blå, grøn, orange og hvid. For at kunne påføre farven, skal der anvendes et højvolume-lavstryksystem.
Farven har en livslængdebegrænsning. Jo mere strøm, desto stærkere lys, jo kortere levetid. Levetiden kan ligge mellem 10.000 og 50.000 timer. Farven vil dog altid afgive lys, dog i begrænset omfang, efter den egentlige levetid er overskreden. Der findes sikkert også andre, der fremstiller sådanne effektlakeringsprodukter, og her kan hver især undersøge mulighederne.
Direktør i Sammenslutning af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark, SKAD.
