23948sdkhjf

Audi A3 - nyt niveau i golfklassen

Udvalget af førerassistenter og en lækker køreoplevelse hæver golfklassen til nye højder i den faceliftede Audi A3.
TEST Audi A3 2016 er først og fremmest vigtig for biludviklingen, fordi bilen lancerer avancerede førerassistenter i langt billigere biler end tidligere. Dernæst er A3 årgang 2016 vigtig for Audi, fordi bilen nu fås med Volkswagen-familiens 3-cylindrede, 1-liters miljømotor.

En af assistenterne er active lane assist, der hjælper med at holde bilen i vognbanen, en anden advarsel mod bil eller motorcykel i den blinde vinkel. Men den virkeligt interessante er systemet med navnet trafic jam assist. Det lyder måske vildt – og det er vildt. Denne førerassistent arbejder sammen med bilens adaptive cruise control og stop and go-funktion og kan holde afstand til det forankørende køretøj – og endda bremse op og holde helt stille. Via automatgear kan bilen sætte i gang igen efter kort stilstand. Men det stopper ikke her: For i tæt trafik med op til 65 kilometer i timen kan systemet også kortvarigt overtage styringen af bilen – det skal blot være en tydelig afmærkning på asfalten.

Ja - Audi A3 med trafic jam assist kan faktisk køre selv. Kun et kort stykke, men dette er næste skridt mod den førerløse bil.

Kvik 3-cylindret miljømotor

Et afgørende skridt for Audi er den nye 3-cylindrede, 1-liters benzinmotor med 115 hestekræfter og 200 Newtonmeter. De fine værdier siger til 100 kilometer i timen på 9,7 sekunder og en topfart på 206 i timen. Forbrugstallet er 22,2 kilometer pr. liter ifølge EU-normen, svarende til 104 gram pr. kilometer.

Men hvordan opleves de tre cylindre fra pladsen bag rattet? Er dette lykkedes Audi? Motoren roterer gerne, den larmer ikke, den vibrerer slet ikke. Og som tallene viser, springer bilen rask frem. Så – ja, det er lykkedes.

Bilen under lup i denne artikel er en rød 5-dørs hatchback, som Audi kalder Sportback. A3 fås også som 3-dørs hatchback, 4-dørs sedan og som 2-dørs cabriolet. De hurtigste versioner af hvert karrosseri har sit eget navn; så skifter bilen pludseligt navn fra A3 til S3. Og hele karrosseri-paletten fås i den hurtige S-udgave.

Helt kort om ny Audi A3
Audis bil i premium C-klassen er A3-serien. Karrosserier er 3-dørs hatch, 5-dørs hatch med betegnelsen Sportback, 4-dørs sedan benævnt Limousine samt 2-dørs cabriolet. Frontmotor, forhjuls- eller firehjulsstræk.
Priser: De nye priser er endnu ikke på plads – vores gæt er, at den nye A3 starter ved 285.000 kr.
Stort udvalg i motorer, samt som plugin-hybrid med navnet e-tron og på gas som g-tron.
Motor – effekt – moment
Benzin
1,0 TFSI: 1,0 R3 – 115 hk – 200 Nm
1,4 TFSI: 1,4 R4 – 150 hk – 250 Nm
2,0 TFSI: 2,0 R4 – 190 hk – 320 Nm
2,0 TFSI*: 2,0 R4 – 310 hk – 400 Nm
Diesel
1,6 TDI: 1,6 R4 – 110 hk – 250 Nm
2,0 TDI: 2,0 R4 – 150 hk – 340 Nm
2,0 TDI: 2,0 R4 – 184 hk -380 Nm
*) I Audi S3-modeller


Teknikken i testbilen
Audi A3 1,0 TFSI man.
Type: 4-5-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk.
Motor: 3-cyl. R-benzin, 1,0 liter, 115 hk ved 5.500-5.500 o/min., 200 Nm ved 2.000-3.500 o/min.
Forbrug i flg. EU-norm: 22,2 km/l. CO2-udslip: 104 g/km
Præstationer: 0-100 km/t: 9,7 sek. Topfart: 206 km/t
Prisgæt: 285.000 kr.
















Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.112