Leder: Ja til bedre biler
Motor-magasinets ugentlige leder.
DET GØR MAN OGSÅ hos et bilhus i Ballerup, som i midten af 2014 brød med importøren af VW, Skoda og Seat, hvilket fik ejeren til frygte, at tilgangen af nye kunder ville falde markant, fordi udgifterne til importøren for at drive et mellemstort værksted, gjorde det meget svært for værkstedet at konkurrere på et frit marked. Ejeren gik på jagt efter et nyt værkstedskoncept, som skulle sikre øget omsætning, og fokus på øget markedsføring og lavere værkstedspriser gav pote. Tilgangen af nye kunder har været så stor, at værkstedet blev nødt til at starte et nathold, ligesom de seks mand på gulvet er vokset til 16. Ejeren forventer ligefrem, at natholdet, som i dag udgøres af tre mand, er ligeså stort som dagholdet i 2018.
DEN RETTE GEARING i forhold til nye og brugte biler er dog langt fra den eneste bekymring i autobranchen, hvor leasingbilerne i kraftig fremmarch, og det kræver omstilling i store dele i branchen – eksempelvis i rustbeskyttelsesbranchen, hvor rustbeskyttelsesfirmaer går glip af tusindvis af leasingbiler, og medmindre man omstiller sin forretning markant, så kan det resultere i lukninger, lyder advarslen. Med stadig flere leasingbiler på vejene i Danmark, går rustbeskyttelsesbranchen en svær tid i møde. Det anerkender flere firmaer, som Motor-magasinet har talt med på vores temasider.