23948sdkhjf

Leder: Ja til bedre biler

Motor-magasinets ugentlige leder.
De TRE FORENINGER i autobranchen, Bilbranchen, bilimportørerne og FDM, fik først på ugen under overskriften ”Bedre biler på de danske veje” stor mediemæssig opmærksomhed og umiddelbar politisk medvind, da den afprøvede trio endnu engang slog til lyd for, at den forkætrede danske registreringsafgift bør lægges om fra den nuværende værdibaserede afgift til i stedet at basere sig på bilens miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber. Det har vi hørt før – og selv om der umiddelbart tikkede politisk opbakning ind fra flere ordførere på Borgen, er det umuligt til at sige, hvornår den omlægning, som store dele af branchen i årevis har tryglet om, i givet fald vil finde sted. Vi har ofte hørt, at en omlægning skal komme ”som en tyv om natten”, så bilsalget ikke sættes helt i stå i måneder. Og så er der hensynet til den værdien af den store bestand af brugte biler, som autobranchens store eftermarked primært bekymrer sig om.

DET GØR MAN OGSÅ hos et bilhus i Ballerup, som i midten af 2014 brød med importøren af VW, Skoda og Seat, hvilket fik ejeren til frygte, at tilgangen af nye kunder ville falde markant, fordi udgifterne til importøren for at drive et mellemstort værksted, gjorde det meget svært for værkstedet at konkurrere på et frit marked. Ejeren gik på jagt efter et nyt værkstedskoncept, som skulle sikre øget omsætning, og fokus på øget markedsføring og lavere værkstedspriser gav pote. Tilgangen af nye kunder har været så stor, at værkstedet blev nødt til at starte et nathold, ligesom de seks mand på gulvet er vokset til 16. Ejeren forventer ligefrem, at natholdet, som i dag udgøres af tre mand, er ligeså stort som dagholdet i 2018.

DEN RETTE GEARING i forhold til nye og brugte biler er dog langt fra den eneste bekymring i autobranchen, hvor leasingbilerne i kraftig fremmarch, og det kræver omstilling i store dele i branchen – eksempelvis i rustbeskyttelsesbranchen, hvor rustbeskyttelsesfirmaer går glip af tusindvis af leasingbiler, og medmindre man omstiller sin forretning markant, så kan det resultere i lukninger, lyder advarslen. Med stadig flere leasingbiler på vejene i Danmark, går rustbeskyttelsesbranchen en svær tid i møde. Det anerkender flere firmaer, som Motor-magasinet har talt med på vores temasider.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078