23948sdkhjf

Sjællandsk udsugning rammer guldåre

Designet på flere nye bilmodeller forhindrer, at mundstykker til udsugning kan klemmes på. Men det har danske Flexvalve fundet løsningen på. Og nu venter et udlandseventyr.
SUG Hvis man arbejder på et værksted med især biler i premium-segmentet, så har man sandsynligvis lagt mærke til, at det med frithængede udstødningsrør kan være en sjældenhed. I stedet er udstødningsrørene på eksempelvis en Mercedes-Benz C-klasse eller en Audi A6 placeret inde bag et sæt rørhaler.

Det kan være et problem, når værksteder skal sikre, at udsugningen i forbindelse med et serviceeftersyn er korrekt monteret. Men danske Flexvalve, der ligger i Vemmelev på Vestsjælland, har skabt en løsning, som ikke kræver andet end nogle få tryk på en håndpumpe. Det er indvendige mundstykker, som kan bruges på en lang række biler med rørhaler, der afskærer mekanikerne fra at bruge klemmer, forklarer Kim Nielsen, der er direktør i Flexvalve:

- Vi har gennem de senere år fået rigtig mange forespørgsler på en løsning, der ikke er baseret på klemmer, men som i stedet kan bruges på især lidt dyrere biler, hvor man af designhensyn har tildækket udstødningsrørene, fortæller Kim Nielsen.

Det er dog ikke kun biler i de tungere prisklasser, hvor rørhaler og skjulte udstødningsrør er tænkt ind i designet.

- Vi har også været i forhandlinger med blandt andre Ford, som bruger en form for rørhaler på flere modeller. Det samme hører vi fra værksteder, der håndterer flere andre bilmærke, fortæller direktøren.

Automatik og udvidelse
Kim Nielsen har siddet i spidsen for den sjællandske virksomhed i godt halvandet år, og en af de større opgaver, han bebudede ved sin overtagelse, var fokus på nye markeder og automatisering af virksomheden.

- Jeg tog blandt andet rundt på flere bilmesser for at afkode, om der var noget om snakken i forhold til de her indvendige system. Her gik det op for mig, at tendensen ikke kun var at finde på dyre biler, men også mere almindelige biler. Og da Flexvalve, mig bekendt, er den eneste virksomhed i verden, der har lige præcis den her teknologi, så jeg så et rigtig stort potentiale, siger Kim Nielsen.

Men potentialer skal omsættes til handling. Derfor er det direktørens plan, at Flexvalve med automatisering af produktionen og på sigt flere ansatte kan styrke sin eksport til især Tyskland, Holland og Sverige.

- Og så deltager vi på Automechanica-messen i Birmingham i juni for blandt andet at tiltrække amerikanske kunder. Vi har et meget lille marked i USA i dag, men det vil vi gerne udvide. Uanset hvad, så er verdensmarkedet meget vigtigt for virksomhedens fremtid, fortæller Kim Nielsen.

I dag foregår produktionen af tusindvis af de adaptive mundstykker til rørhale-biler manuelt, hvilket betyder fast arbejde til 10 mennesker.

- Det er ingen hemmelighed, at Flexvalve tidligere ikke rigtig ville starte på den automatisering af produktionen, som det her kræver. Men når vi har et så unikt produkt som det her, så kræver det noget særligt.

Brandbil-løsningen
Foruden at gøre selve produktionen mere automatisk, så forventer direktøren også, at løsningen i sig selv på sigt kan betjenes af noget automatik.

- Som situationen er i dag, skal mekanikeren bruge en håndpumpe, hvilket selvfølgelig ikke tager ret lang tid, så snart mundstykket er sat fast. Men vi forventer også, at vi vil kigge på den del af systemet, så kan vi kan sætte det op på noget automatik.

Han henviser i den forbindelse til, at Flexvalve har opsat et system på brandstationer, hvor en talje slipper luft ud af systemet, så snart brandbilen kører ud på udrykning. Kim Nielsen fortæller dog, at systemet som bruges til brandbiler er ikke tænkt til at blive overført til personbiler, da behovet for, at den slipper selv ikke er til stede. Han fortæller, at man i stedet arbejder på at lave en lynkobling, som gør, at man hurtigt kan skifte fra et mundstykke til et andet, hvis mekanikeren eksempelvis skal servicere en bil med frithængende udstødning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.969