23948sdkhjf

Magikeren fra Sæby

80-årige Bent Vejby Madsen leder efter en arvtager til sit karrosseri-værksted med speciale i at skære brandbiler midt over til skræddersyet forlængelse.
OVERDRAGELSE Et langt snitsår i form af en svejsning vidner om, at en af de smukke ”tøser” på værkstedet hos VM Karrosseri & Autolak i nordjyske Sæby har været skåret midt over. Bag magien, og i hundredvis af overskårne og forlængede, last- og personbiler med skræddersyet specialindretning, står Bent Vejby Madsen, der 15. maj fylder 80 år og i 42 år har drevet værkstedet, som via mund til mund får kundebiler fra især Norge, men også Sverige og selvfølgelig Danmark. Tidligere arbejdede her 18 mand med også autolak. Nu arbejder kun barnebarnet, 36-årige Christian Vejby, der er udlært lastvognmekaniker, på værkstedet, der blev opført som nybyggeri i 2006 i Sæbys industrikvarter.

En norsk brandbil står under Motor-magasinets besøg klar til at få monteret en helt speciel ny type hydraulisk skumslukker på taget, uden dyre og besværlige drivaksler som normalt på de mekaniske pumper. Her på værkstedet viger man ikke tilbage for at udtænke de mest kreative løsninger efter kundernes behov og ønsker. Men det kan snart være slut. For Bent Vejby Madsen, oprindelig udlært hos Sæby Karrosserifabrik, kan ikke finde en arvtager – hverken svende i tidens løb eller andre værksteder i området vil overtage det ellers tiptop-drevne VM Karrosseri & Autolak med alt i udstyr og godkendelser til også de nye sammenføjningsteknikker som på den Audi A6, der blev repareret forleden. Her er en ny TIG-svejser til alu og rustfrit stål. Induktionsvarmeren bruges til stubning (krympning) af pladebuler. Værkstedet har desuden to rettebænke – en til lastbiler og en til personbiler. Dele og reparationsdata leveres fortrinsvis via FTZ og originalt fra bilimportørerne.

- De unge kan ikke rigtig overskue at skære en spritny lastbil midt over og forlænge den, som jeg vist er den eneste i landet der efterhånden gør. Og så kan de unge ikke låne mere end 60 procent til en overtagelse. Jeg håber, en arvtager dukker op, for jeg har haft et fantastisk arbejdsliv, der også har været min hobby med udfordringer omkring at være kreativ og en smule ”Ole Opfinder”, smiler Bent Vejby Madsen. Han peger på rækkerne af fotograferede specialbiler på væggene i frokoststuen og kan fortælle i detaljer om hver enkelt opbygning. Her figurerer også veteranbiler, der er restaureret her i huset.

Der mangler ellers ikke autobranche-folk i familien. Af de tre døtres syv børnebørn, foruden Christian Vejby, arbejder en pige som autolakerer hos Tesla i norske Drammen, og en dattersøn med klargøring af Tesla-elbiler i Kristiansand.

Kandis-Iveco med køjer

Det bliver i dag til 10-12 specialopbygninger årligt på værkstedet, godkendt hos Statens Bilprovning helt ned til trækstyrken i de anvendte bolte. Brandbilerne kom til i 1978, typisk med ekstra hydraulik og affjedring, fordi nordmændene blev opmærksomme på den gode kvalitet og de lave priser i Sæby. Ikke to opbygninger på ofte Scania, Volvo og Mercedes-lastbiler er ens. De norske og svenske byer på de langstrakte vidder har ofte egne brandbiler for at kunne rykke ud hurtigt lokalt.

Blandt rariteterne er en ombygget Iveco med køjer til det kendte band Kandis. Samt en specialindrettet Scania med køjer og vandindretning til to norske dyrlæger, der kører rundt til stutterier.

Mundtlige stregtegninger

VM Karrosseri & Autolak er medlem hos SKAD og AIRC, men har ikke haft brug for hjælp til eksempelvis retssager – selv om Bent Vejby Madsen skal forstå kundernes ofte mundtligt fremsatte ønsker og derefter blot skitserer en simpel stregtegning.

- Selvfølgelig kan man ikke undgå misforståelser, men vi har så godt som ingen utilfredse kunder, fortæller Bent Vejby Madsen og peger på en rørføring på en brandbil på værkstedet, som skal udbedres og føres fra pumpen og op til taget.

Om han og hustruen Else, der tidligere passede kontoret, snart får tid til at sejle og rejse i det fortjente otium – med en ny ejer bag roret hos VM Karrosseri & Autolak – vil den nære fremtid forhåbentlig snart vise.

Rustvognene er døet ud
VM Karrosseri & Autolak forlænger ikke mere personbiler til ligkiste-transport – de såkaldte rustvogne. Det kan ikke betale sig, da det er for dyrt at få godkendt ombygninger af de konstant nye bilmodeller på grund af deres selvbærende karrosser. Rustvogne fremstilles i dag ab fabrik af bilproducenterne selv.


Crashtest med væske
Der er høje sikkerhedskrav til førerhuse på køretøjer i byggebranchen, så efter endt reparation i Sæby af ganske mange årlige skader bliver svejsninger testet med magnet og vibrationsvæske af Force Technology.

Forlængede førerhuse uden krav
Man må altid forlænge et førerhus på en lastbil som man vil – uden crashtest-krav – når et køretøj er opbygget med chassis og karrosseri. Forlængelse af chassiser foregår efter fabriksnormer.



































Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.297