Leder: Digitale muligheder
Motor-magasinets ugentlige leder.
OGSÅ PÅ DET FRIE eftermarked har en stor og kendt aktør digital succes, når det gælder eksempelvis dataløsninger til autobranchen. Hella Gutmann Solutions i Viborg har således svært at få armene ned. Med 18-23 procent vækst årligt har virksomheden oplevet en vækst på 150 procent siden 2012, og resultatet forventes at bliver dobbelt så godt som sidste år og bedre end nogensinde for de 64 medarbejdere – en tredobling i antal på ti år. Imponerende for en dataleverandør, hvis produkter og dataløsninger angiveligt benyttes af halvdelen af de danske værksteder.
MEN DE DIGITALE udfordringer eksisterer stadigvæk i branchen – også på europæisk plan. Karrosseri-foreningen AIRC råber således vagt i gevær over for telematik – eller Connected Car – som AIRC mener bliver en større udfordring end hidtil antaget. Bilproducenterne overtager den fulde kontrol både med bilen, men også med kunden, lyder det, ligesom den klassiske bilforhandeler som led i distributionskæden af biler er presset blandt andet digitalt. Også forsikringsselskaberne har i flere lande taget et modtræk til den internet-forbundne bil med indhentning af oplysninger til selskaberne om bilistens kørselsmønster og et ønske fra selskaberne om at fastholde en magt over, hvor bilerne bliver repareret. Ufordringerne er mange og tunge – digitalt eller ej. Følg med i Motor-magasinet – på print eller digitalt.