23948sdkhjf

Leder: Digitale muligheder

Motor-magasinets ugentlige leder.
DET SKORTER ikke på digitale udfordringer og muligheder i autobranchen. I denne udgave af autobranchens uafhængige fagblad er der flere historier fra begge sider af spektret. På plussiden kan den danske bilkæmpe, Semler Retail, således melde om succes og ”utroligt positive” første erfaringer fra et nyindrettet kundecenter i Søborg, hvor Semler har ansat ikke færre end 30 rådgivere, der via telefon og nettet hjælper kunderne med alt fra spørgsmål om bilens elektronik til booking af værkstedsbesøg. I takt med at flere forhandlere bliver koblet op på det nye center, forventer Semler Retail mere end en fordobling i antallet af rådgivere. Succesen er så stor, at Semler allerede har planer om at fordoble antallet af medarbejdere fra de nuværende 30 til over 60 allerede i år. Det er ligefrem virksomhedens ambition, at alle dens filialer inden udgangen af 2017 skal være understøttet af det nye kundecenter.

OGSÅ PÅ DET FRIE eftermarked har en stor og kendt aktør digital succes, når det gælder eksempelvis dataløsninger til autobranchen. Hella Gutmann Solutions i Viborg har således svært at få armene ned. Med 18-23 procent vækst årligt har virksomheden oplevet en vækst på 150 procent siden 2012, og resultatet forventes at bliver dobbelt så godt som sidste år og bedre end nogensinde for de 64 medarbejdere – en tredobling i antal på ti år. Imponerende for en dataleverandør, hvis produkter og dataløsninger angiveligt benyttes af halvdelen af de danske værksteder.

MEN DE DIGITALE udfordringer eksisterer stadigvæk i branchen – også på europæisk plan. Karrosseri-foreningen AIRC råber således vagt i gevær over for telematik – eller Connected Car – som AIRC mener bliver en større udfordring end hidtil antaget. Bilproducenterne overtager den fulde kontrol både med bilen, men også med kunden, lyder det, ligesom den klassiske bilforhandeler som led i distributionskæden af biler er presset blandt andet digitalt. Også forsikringsselskaberne har i flere lande taget et modtræk til den internet-forbundne bil med indhentning af oplysninger til selskaberne om bilistens kørselsmønster og et ønske fra selskaberne om at fastholde en magt over, hvor bilerne bliver repareret. Ufordringerne er mange og tunge – digitalt eller ej. Følg med i Motor-magasinet – på print eller digitalt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125