23948sdkhjf

Appluschefen syner et sundere år

Per V. Rasmussen har siddet i spidsen for Applus Bilsyn i godt fem år og har i flere år i træk kigget på røde bundlinjetal. Men han mener, at virksomheden er ændret grundlæggende på flere punkter.
SYN - Egentlig har vi alt for meget plads her på hovedkontoret. I løbet af de senere år har vi skåret cirka 20 procent ned på antallet af administrative folk og i stedet fået flere synsmedarbejdere.

Per V. Rasmussen, adm. direktør for Applus Bilsyn leder an på vej mod kaffemaskinen i virksomhedens hovedkontor i Rødovre lidt uden for København. Han står i spidsen for et paradoks. På den ene side udvider kæden løbende med nye afdelinger, hvilket på et halvt år alene har betydet, at man nu møder Applus-skiltene ni nye steder i landet. Det betyder, at Applus i dag ejer 144 synshaller fordelt i hele landet, hvilket svarer til, at knap hver tredje synshal i Danmark er med i den spanskejede kæde. På den anden side er det svært at tjene penge som synsvirksomhed i Danmark, og her er Applus Bilsyn ingen undtagelse. Siden markedet blev givet frit i 2005, har Applus Bilsyn tabt mere end 350 millioner kroner. Især opkøbet af Statens Bilinspektion i 2005 var dyrt. Sidste regnskab fra 2014 viste dog, at virksomheden havde reduceret underskuddet til godt 12 millioner kroner, og ifølge Per V. Rasmussen ser det lysere ud:

- Fordi vi er et børsnoteret selskab, kan jeg endnu ikke afsløre, hvordan det er gået i 2015. Men som antydet, så har vi lavet en hel del ændringer alene i løbet af de seneste to, tre år. Vores omsætning er stigende, og det samme er vores markedsandel, så jeg er ganske fortrøstningsfuld, fortæller Per V. Rasmussen, da vi sidder på direktørens kontor.

Dansk arbejdsplads
En af de sætninger, som direktøren i sine godt fem år i spidsen for Applus oftest er løbet ind i, er kunder eller konkurrenter, der siger ”Hellere syne dansk end spansk” – med reference til Applus’ spanske ejere fra Barcelona.

- Når jeg hører den sætning, så trækker jeg vejret dybt. Selvfølgelig er vi et spansk firma, men det er et spansk firma, som støtter og fastholder 240 danske arbejdspladser. Og det er samtidig en ledelse, der har tiltro til Danmark som marked. Så den slidte sætninger giver ikke rigtig mening, synes jeg, fortæller Per V. Rasmussen.

I samme ombæring er direktøren, ikke overraskende, glad for liberaliseringen, der ifølge ham har nedbrudt gamle ’kongedømmer’ og som har skabt en sund konkurrence på især pris, men også kvalitet og kundeservice.

- For mig at se har synsbranchen som helhed erstattet lange ventetider og ofte dårlig kundeservice med benhård konkurrence, hvor man skal opføre sig ordentlig og sætte kunden i fokus hele tiden. For når der er over 450 synshaller til personbiler alene i et land af Danmarks størrelse, så er kundeloyalitet altafgørende, siger Per V. Rasmussen.

Han hiver en brochure frem med en række værdier, som Applus har i forhold til både privat- og erhvervskunder, og som virksomhed løbende sikrer sig, at virksomhedens ansatte overholder. I folderen er Sam Walton, grundlæggeren af verdens største arbejdsplads og supermarkedskæde, Walmart, citeret:

” There is only one boss – the customer. And he can fire everybody in the company from the chairman on down, simply by spending his money somewhere else” (Der findes kun én chef - det er kunden. Kunden kan fyre samtlige ansatte i firmaet fra direktøren og nedefter, alene ved at bruge sine penge et andet sted, red).

- Lige netop det citat giver rigtig god mening på et dansk synsmarked og for os som virksomhed, forklarer direktøren.

Leasing-kunder rykker
Foruden hovedkontoret med de administrativt ansatte, har Applus også en synshal på Korsdalsvej i Rødovre. Uden for holder en stribe biler både med og uden nummerplader, da Per V. Rasmussen viser vej mod synshallen. Flere står også og venter på at komme til foran synshallens industriporte.

Hvad laver alle de biler her?

- Det er leasingbiler, som skal gennemgås, inden leasingselskaberne kan godtage dem efter endt periode. Leasing er helt klart et stigende marked for os. Det er ikke tale om syn, men aftaler med leasingselskaber og forhandlere, der gerne vil lægge gennemgangen udenbys, fortæller Per V. Rasmussen.

Samlet set var 37 procent af alle nye biler leasede i 2015, enten erhvervsleasing eller privatleasing, viser tal fra De Danske Bilimportører. Især antallet af privatleasede biler er stigende. Det tal omfattede i 2015 knap hver fjerde nye bil.

- Vi gennemgår bilerne for skader og mangler, som vi så laver en rapport på. Vi har hørt fra flere forhandlere, at det er langt nemmere for dem at lade synsvirksomheder tage sig af gennemgangen, fordi det for kunderne er mere uvildigt, siger synsdirektøren.

Det betyder, at man 24 steder i Danmark kan aflevere leasingbiler hos Applus-synshaller. Ifølge Per V. Rasmussen er det lige nu et passende antal, da afleveringsstederne er fordelt over hele landet. Han vil dog ikke afvise, at der kommer udvidelser.

Appluschefen
En af de mere markante omlægninger, som den 54-årige direktør har været med til at sætte i gang, er virksomhedens tilstedeværelse på sociale medier som Facebook og Instagram. Applus har over 60 forskellige Facebook-sider, som de lokale synsafdelinger selv driver. Det kan være alt fra konkurrencer, billeder, små videoer og weekendunderholdning. Det er også her, Applus får både ris og ros, som de hurtigt kan svare på.

- Vi har selvfølgelig et par gode marketingsfolk her i Rødovre til skabe de brede rammer. Men jeg er dybt fascineret af de mange synsfolk, som gennem blandt andet Facebook er med til at opretholde vores visioner for at være et, på den ene side, landsdækkende firma, men samtidig kundernes lokale synshal, fortæller Per V. Rasmussen, der på Instagram internt er kendt som ’Appluschefen’.

- Det er en lukket profil, hvor jeg lægger lidt billeder op i ny og næ, når jeg er rundt og besøge de forskellige afdelinger. Jeg gør det også, fordi jeg synes, vi skal gå efter at have det sjovt og være i øjenhøjde med hinanden. Og det har vist sig at være virkelig velfungerede at lade de lokale medarbejdere holde de her Facebook-sider kørende, uden at vi som udgangspunkt blander os. Det øger vores integritet.

En stribe overtagelser
Selv om tallene på bundlinjen har været røde i adskillige år i den spansk-danske virksomhed, så har de fleste interesserede i autobranchen i Danmark sikket bemærket, at Applus alene de sidste seks måneder har overtaget ni synshaller. Først var det Quick Bilsyn i københavnsområdet, som frem for bilsyn i stedet ønskede at fokusere på onlinevirksomhederne Autodo, der sælger rustbeskyttelse, og QuickImport. Senere kom turen til en synshal i Vejle, Næstved og senest i Randers.

- I ingen af tilfældene har vi været inde og ville overtage synshallerne. Ejerne har i stedet henvendt sig til os. Derefter har vi kigget på, hvordan hallerne ligger i forhold til vores øvrige synshaller. Og her passer de rigtig godt ind, siger Per V. Rasmussen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14