23948sdkhjf

Sådan bestemmer Ford ’duften af ny bil’

Hos Ford bruger man årligt adskillige forskningskroner på at fastlægge de duftindtryk, nybilskøbere mødes med.
INDTRYK De fleste kender nok de duftindtryk, som en ny bil planter i næseborene. Og selv om forhandlerne individuelt kan ændre på ’duften af ny bil’, så bruger bilproducenterne adskillige udviklingskroner på at ramme den balance, der gør, at en ny bil udsender de rigtige duftindtryk – uanset om den er billig eller ej.

Teknologi-magasinet Fast Company har i den forbindelse talt med Linda Schmalz, der er ingeniør i materialeteknologi hos Ford Motor Company. Hun fortæller, at en ny bil indvendigt består af godt 100 forskellige materialer, der med hver deres kemiske sammensætning udsender dufte.

- I virkeligheden designer vi ikke ’duften af ny bil’. Det, vi i stedet forsker i, er, at sikre, hvordan vi skaber en duft, der er til stede, men som samtidig ikke er forstyrrende, forklarer Linda Schmalz.

Low tech
Men selv om der overordnet er ansat højtuddannede ingeniører til at fastslå, hvordan de kemiske lugte udjævnes, så er selve processen, hvor de Ford-ansatte fastslår duftindtrykkene, temmelig ’low tech’. Her plukker man nemlig flere forskellige komponenter i bilen, det kunne eksempelvis var et stykke af et læderrat, et dørhåndtag eller nogle knapper til bilens infotainmentsystem.

Når man så har udvalgt delene, lægger Ford-ingeniørerne stumperne ned i store syltetøjsglas, som man så opvarmer til henholdsvis 23, 40 og 80 grader, hvorefter man ganske enkelt sniffer til delen. En særligt udvalgt gruppe på seks mennesker får så lov at give deres vurdering af, om delen lugter meget dårligt, eller om den kan godkendes til brug. Denne, måske lidt mærværdige, proces udføres, hver eneste gang, at Ford Motor Company indkøber en ny del.

Selv om dufte-teamet består af en særlig udvalgt gruppe mennesker, så er der visse krav til deres generelle liv og helbred. For det første må de ikke ryge og de må i sagens natur ikke være ramt af influenza. Samtidig må testerne ikke have allergi eller have sprøjtet parfume på kroppen.

Så langt, så godt. Hvad der dog oftest er et problem for testerne, forklarer Linda Schmalz, er kompositmaterialer.

- Tag nu et eksempel med gulvtæppet i et bagagerum. Her anvendes der ofte et substrat, der sikrer, at gulvtæppet og det limninger kan modstå en særlig styrke. Den type af klæbemiddel oplever vi oftest, at vores testere kan have svært ved. Men oftest siger man så til producenten, at de bør ændre i formularen, forklarer Ford-ingeniøren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11