Spar på forbruget og vælg lime-grøn
Toyota har forsket i, hvordan biler med særlig lak reflekterer mere sol og dermed holder bilen koldere.

Farvevalget kan nok diskuteres, men faktisk kan stærkt reflekterende farver som denne limegrøn betyder et fald i brændstofforbruget. (Foto: Toyota)
Den lime-grønne farve er samtidig den første serieproducerede lak, der alene er produceret med det formål, at den skal sænke forbruget. Toyota vil ikke være konkret i forhold til den præcise brændstofbesparelse, men Takashi Ogawa, der er talsmand for det japanske firma, fortæller, at firmaets egne undersøgelser viser, lak med varmerefleksion kan sænke gennemsnitstemperaturen i kabinen med fem grader, når bilen kører eller holder i direkte sollys. Hertil skal det dog siges, at farven ikke nødvendigvis behøver være lime-grøn, også både hvide og metalfarvede biler kan sende Solens stråler tilbage.
Tonsvis af CO2 sparet
Selv om farvevalget kan lyde som en lidt tynd kop autolak, så kan der på globalt plan være en del at hente på C02-udledningen skriver techsitet Wired. Eksempelvis viser et større studie fra 2011, at sølvfarvede biler har at 13 procent lavere forbrug af aircondition end biler end biler, der er farvet sort. Tager man udgangspunkt i Japan vil en tilsvarende reduktion af varmen i kabinerne sammenlagt betyde en, at landet kan skære 210.000 ton CO2 væk om året. Og ikke kun Toyota kan angiveligt mærke besparelserne. Også producenter som Mercedes-Benz, Volkswagen og Volvo har erfaringer med, at biler med solreflekterende lak kan sænke forbruget med op til 30 procent, hvilket vil sige fra 5,7 kW til 4 kW pr airconditionenhed.