23948sdkhjf

Lancerer brintcelle til fossil-motorer

Ultimate Cell er på vej ind på markedet – firmaet Greenetic Energy søger samarbejde med monterings- og serviceværksteder.
OPFINDELSE Det lyder næsten for godt til at være sandt – men firmaet Greenetic Energy fra Ulbjerg ved Viborg har investeret et syvcifret beløb i at erhverve den nordiske eneret til produktet Ultimate Cell, som angiveligt kan give op til 20 procent bedre brændstoføkonomi samt gøre forbrændingen i motorer renere, så udledningen af sod og partikler til EGR-ventil og udstødningssystem reduceres med op til 70 procent.

Det nye produkt på markedet virker via elektrolyse og indsprøjtning af brint til motorens forbrænding. Salgsdirektør hos Greenetic, Poul E. Mortensen, er ikke i tvivl om produktets potentiale og lover, at der her er tale om en dansk gazelle-virksomhed i sin vorden.
Sådan virker Ultimate Cell
Enheden Ultimate Cell rummer en elektrolysevæske, primært bestående af vand med antifrost-additiv, der rækker til cirka 70.000 kilometers kørsel og kan genopfyldes. Enheden er CE-mærket og, ifølge importøren Greenetic, godkendt i hele Europa. Når bilens tændingsnøgle drejes, aktiveres elektrolyseprocessen – spaltning af væsken til ilt og brint – hvorefter en lille mængde brint tilføres bilens indsugning via en slange. Strømforbruget er blot 0,08 ampere. Ved skift af bil kan enheden, der vejer 700 gram, let overflyttes.

- Vi har en række udenlandske godkendelser og referencer på Ultimate Cell fra den portugisiske opfinder og fabrikant, og Teknologisk Institut er i færd med at teste produktet, fortæller Poul E. Mortensen. Dette må TI dog ikke, ifølge egne forretningsprincipper, udtale sig om, erfarer Motor-magasinet.

200 er test-installeret

Lige nu handler det således mest om at få overbevist markedet om, at produktet faktisk er en både økonomisk og miljømæssig god investering. Greenetic har fået installeret et par hundrede enheder hos både private, vognmænd og i skibe. Motor-magasinet har talt med vognmand Arne Færch, Brdr. Færch Transport A/S i Tjele, der melder om mærkbare resultater (se boks). Og den professionelle camper-tester Peer Neslein, der står bag sitet campingferie.dk, har på sin Toyota Landcruiser 3.0 målt at køre cirka to kilometer længere per liter efter cirka 1500 kilometers kørsel med langt mindre udledning af sod.

Renere udstødning målt

Poul Erik Mortensens egen Volvo kører 1,5 kilometer længere per liter diesel, og hans kones lille Toyota Aygo kører også et par kilometer længere. Poul E. Mortensen fremviser desuden dokumentation på Neslein-testen via røggasmålinger fra Bosch testcenteret i Vejle: 26. januar udledte Nesleins Landcruiser 1,87 gram, en måned og 1500 kilometer senere 1,37. Grænseværdien er 3.0 ved syn.

Læs også: Klimaplan satte bilsalget tilbage i oktober

- Mekanikere fra teknisk skole har sagt ”det var pokkers”, siger Poul E. Mortensen.

Læs også: Danskerne vil rigtig gerne køre elbiler

Foreløbig installeres apparaterne udelukkende af Greenetics installatør i samarbejde med virksomheden Dancamper, men Greenetic vil gerne lave aftaler med eksempelvis autoværkstedskæder om at installere Ultimate Cell.

Det virker siger en vognmand
Efter 35.000 kilometer siden november i en MAN 440 hk lastbil fortæller Arne Færch, medindehaver af Brdr. Færch Transport A/S i Tjele, at han via sin flådestyrings-elektronik kan se en besparelse på anslået 4-5 procent diesel – uagtet at der er kørt i forskellige klimaforhold i perioden.
- Det lød lidt som hokus-pokus, da vi blev præsenteret for Ultimate Cell – for hvorfor monterer bilproducenterne ikke systemet som standard, hvis brint-tilførsel er så godt? Men vi havde intet at tabe ved at prøve. Vores lastbil-flåde forbruger 110.000 liter diesel om måneden, så bare en lille besparelse vil hurtigt tjene sig ind. Om vi vil bruge de cirka 40.000 kroner på en montering pr. lastbil vil det endelige regnestykke vise – for vi gør det ikke blot for miljøet skyld, der skal være økonomi i det, siger Arne Færch til Motor-magasinet. En enhed til personbiler op til 3,0 liter koster 4000 kroner inklusive moms og tager cirka en time at montere.
Mandag blev endnu en række Ultimate Cell-enheder monteret i en 48 ton Scania R560 i Færch-firmaet, der ligeledes kører samme rute hver dag, for at måle forbrug og udledning under kraftigere belastning med sommerdiesel, som indføres hver den 1. marts på landets tankanlæg.


TI: Fint princip der kræver energi
Teknologisk Institut har lavet mange eksperimenter gennem årene med tilsætning af blandt andet brint til forbrændingsmotorer. Fra TI siger ingeniør og seniorkonsulent Kim Winther, at brint har bevist sine gode evner til at fjerne partikler og give bedre tænding samt renere forbrænding ved tilsætning til diesel-, benzin- og gasmotorer.
- Men generelt kræver hydrogenerering og fremstilling af brint energi, så det vil altid være en afvejning, om tilsætning af brint til en forbrænding kan betale sig – energi kommer ikke ud af den blå luft. Men vi har set flere plausible varianter af systemer, der arbejder med brint som en slags additiv, siger Kim Winther.
Han tilføjer, at man generelt ikke uden videre må ændre på køretøjers forbrændingssystemer, som ved eksempelvis chiptung, da det vil give en anden udstødningsnorm og dermed kan kræve ny typegodkendelse. Greenetic understreger, at den opnåede E11 10R 04/05 godkendelse fra engelske VCA gør det lovligt i hele Europa at montere Ultimate Cell på alle slags motorer.


FDM og DCU vil ikke teste
Adspurgt siger både bilisternes forening FDM og campisternes DCU, at man i første omgang vil overlade testarbejdet med Ultimace Cell til eksempelvis akkrediterede prøvningsinstitutter som Teknologisk Institut, da elektrolyse-enhedens effekt er svær at måle under reelt sammenlignelige vilkår.










Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.219