23948sdkhjf

De fleste biler i Europa er hvide

BASF bag rapport om de mest populære farver inden for bilindustrien i 2015. De ”farveløse” finishs udgør over 75 procent.
AUTOLAK I BASF’s European Color Report for Automotive OEM Coating har selskabets coating-afdeling præsenteret farvedistributionen for 2015.

BASF, der er blandt de ledende på Europas marked for farveudvikling inden for OEM autolakering, giver detaljerede informationer om fobrugernes foretrukne farver. For eksempel viser rapporten, at der er en tydelig forskel mellem de individuelle bilsegmenter: Jo mindre bilen er, des større er farvespektret, mens større biler i højere grad benytter specialeffekter til at skabe en finish.

Hvid rykker afsted

Hvid er den hyppigst brugte farve til autolakering i hele Europa. Siden 2007 er procentdelen af hvide køretøjer steget kontinuerligt og er nu på 30 procent.

Sammen med sort, grå og sølv, udgør disse ”farveløse” finishs mere end 75 procent af farver som bruges til nye biler.

Blå skiller sig ud

Mens brugen af disse farver har været stabil igennem de seneste år, så er der derimod sket en betydelig ændring blandt de kromatiske farver. På dette område er det farven blå, der skiller sig ud som den mest populære farve på Europas veje, og det gælder for alle slags biler. Rød og brun er også repræsenteret, hvor brun især er populær til SUV’er og rød er populær til små og mellemstore biler.

Metal og perle

Men farver er ikke den eneste måde folk udtrykker sig selv på - her tilbyder specialeffekter endnu en mulighed. Især akromatiske farver, såsom sort, sølv og hvid udvikler en komplet individuel farveadfærd gennem målrettede specialeffekter, påpeger BASF.

Bilens geometri bliver visuelt forstærket, og farverne får en ny effekt, som Mark Gutjahr, leder af Automotive OEM Color Design ved BASF i Europa pointerer:

- Den målrettede interaktion mellem farve og specialeffekter gør autolakeringer mere komplekse og mangesidige. Denne udvikling vil fortsætte med at følge os i et par år. Vi har endnu ikke opbrugt mulighederne i specialeffekt-paletten.

I 2015 var mere en halvdelen af alle biler i Europa lakeret med luksuriøse lakeringer med metalliske effekter og 16 procent var med perleeffekter. Næsten en ud af tre biler har en ren solid finish.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172