23948sdkhjf

Det er en bagdel at være fordelsværksted

AutoBranchen Danmark mener, det ikke nødvendigvis er en fordel at være fordelsværksted.Læs brancheforeningens debatindlæg her.
VI HAR MODTAGET Når et værksted samarbejder med et forsikringsselskab, og derigennem bliver fordelsværksted, giver det større omsætning. Og det lyder jo godt. Men hvem er det egentlig en fordel for? For bilejeren, værkstedet eller forsikringsselskabet?

For bilejeren kan det måske være en fordel, hvis forsikringsselskabet sænker den årlige præmie eller sænker selvrisikoen. Bagsiden af medaljen er, at kørselssikkerheden, og måske endda garantien, kan ryge. Der er nemlig ingen garanti for, at en skadet Peugeot kommer på et Peugeot-værksted, hvor de er eksperter i bilmærket og har det rigtige værktøj til at reparere netop det mærke. Bilen risikerer at komme på et værksted, hvor de kun sjældent ser det mærke, og hvis bilen ikke repareres korrekt efter fabrikkens forskrifter, kan den mekaniske garanti og rustgarantien ryge. Hvad værre er, kan bilen sikkerhedsmæssigt være uforsvarlig at køre i. Og det er i hvert fald ikke nogen fordel for bilejeren.

For fordelsværkstedet stiger omsætningen, fordi forsikringsselskabet henviser en masse ekstra biler til dem. Men det er jo ikke kun ét bestemt mærke, som kommer ud for uheld, så vores værksted ser pludselig en masse andre mærker trille ind på værkstedet. Mærker som man ikke har reservedelene til på lageret, så de skal skaffes. Endda ofte med meget reduceret avance. Men også mærker hvor værkstedet ikke kender eksempeovis svejseparametrene i bilens bærende og kollisionsabsorberende konstruktioner. Det er muligt at finde fabrikkens forskrifter online, men på en bil, man ikke kender, tager det dyrebar tid at sætte sig ind i dem. De kan søge hjælp hos andre mærkeværksteder. Hvis bilen ikke bliver repareret korrekt efter forskrifterne, og der sker en ny skade, så står værkstedet tilbage med ansvaret. Og det er i hvert fald ikke en fordel for værkstedet.

Læs det med småt

Forsikringsselskaberne er storindkøbere af reparationer hos værkstederne, og derfor er det naturligt, at de forsøger at få en rabat. Aftalerne med fordelsværkstederne er en måde at presse timeprisen, fordi der er stor volumen i dem, men samtidig oplever mange værksteder, at så snart bilen er over 2-3 år gammel, skal der sættes uoriginale eller brugte reservedele på. Problemet for forsikringsselskabet er, hvis kunden mister sin garanti på bilen eller sin førlighed på grund af en forkert udført reparation med forkerte dele. Er det en fordel for forsikringsselskaberne?

Man kan i hvert fald sige, at det som forsikringskunde aldrig har været vigtigere at læse det med småt i forsikringspolicen. For man skal kende sin ret og de præcise vilkår, man kan kræve ud fra forsikringen, hvis man vil være sikker på, at man får en trafiksikker bil med alle garantier i behold tilbage efter en skade.

Og som værksted har det aldrig været vigtigere end nu at gøre sit hjemmearbejde og lave de rigtige beregninger, når forsikringsselskabet lokker med 10 procent flere skader til gengæld for en rabat på 10 procent.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141