23948sdkhjf

Ingen erstatning til fusk-ramte VW-ejere

Ejere af folkevogne, der har haft snydesoftware installeret, må umiddelbart se langt efter erstatning.

DIESELGATE De titusinder af danske folkevognsejere, der har købt biler med snydesoftware, kommer efter alt at dømme ikke til at få erstatning eller kompensation fra bilfabrikanten. Det fortæller Volkswagen Danmark.

Den tekniske løsning, som Volkswagen (VW) er på trapperne med, får ikke bilerne til køre mindre på literen, og den vil heller ikke ændre på CO2-udledningen. Dermed ændrer beskatningen sig ikke, og kunderne har fået, hvad de betalte for, lyder begrundelsen fra VW.

- Juridisk skal man kunne bevise, at der er sket en ændring på bilen, for at kunne få erstatning. Men så længe bilen ikke har en lavere ydeevne eller forurener mere, så har vi ikke en juridisk forpligtigelse, siger Ulrik Drejsig, direktør for Volkswagen Danmark, til Ritzau.

Volkswagen har været i modvind, efter at det i september kom frem, at flere biler er udstyret med snydesoftware. Det gør, at bilerne under test udsender mindre af de såkaldte NOx-gasser end ellers. Omkring 50.000 VW-biler i Danmark er ramt af skandalen.

FDM afventer situationen

Hos FDM, Forenede Danske Motorejere, venter man på, at de første opdateringer bliver gennemført. Så kan FDM selv kontrollere, om det holder stik, at opdateringen intet ændrer.

- Det har vi ingen dokumentation for endnu. Hvis det ikke passer, så vil bilejerne jo skulle have erstatning fra Volkswagen, siger afdelingschef i FDM Per Alkestrup og fortsætter:

Læs også: Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

- Hvis det holder stik, er der ikke juridisk grundlag for erstatning. Så må det være op til folkevogn, hvordan de vil kompensere for den ulejlighed, kunderne har ved at skulle forbi et værksted.

Opdateringen af de fusk-ramte biler vil tage mellem en halv og en hel time. Det mener folkevogn ikke bør udløse en kompensation. Får nogle ejere brug for en lånebil, vil de blive hjulpet med det.

Fokus på værditab

Hos Forbrugerrådet Tænk mener jurist Jakob Steenstrup ikke, at eventuel erstatning skal afhænge udelukkende af, om bilerne lever op til myndighedernes krav.

Læs også: SMC skal føre VW ind i fremtiden

- Der er meget fokus på de tekniske løsninger, men der kan være mange afledte konsekvenser. Er værdien af ens bil faldet, ændrer skatter og afgifter sig eller er der udgifter i perioden uden bil, mens fejlen bliver rettet?, siger han og fortsætter:

- Efter vores opfattelse skal forbrugerne ikke nøjes med, at bilerne bare rent teknisk er ok. De må også skulle kompenseres, hvis der er økonomiske tab af nogen art.

Mere om: dieselgate |VW


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Stenhøj indtager messe med kæmpe-stand

Løfter-producent deltager på au2messe 2018 med stand på hele 400 kvadratmeter.

De fire vigtigste svejsetendenser i autobranchen

Vraget McLaren-kører skifter Formel 1 ud med Formel E

Plus

Kaster nyt lys over au2messen

Nyhedsbrev

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Online Avis Arkiv
Plus

Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

Plus

Reparatør: Sådan holder vi liv i flere dæk

Bildæk er en miljøbelastning, men branchen er i fuld gang med at kigge på løsninger til at gøre noget ved det.

Plus

Faldgrube: Undgå ulovlige turboladere

Plus

Grossist slår til mod voksende byrde

Plus

Fabrikker sparer på galvanisering

Plus

Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

Komplet guide: El og hybrid i Paris

Den komplette liste over de nye el- og hybridbiler i Paris - samt officielle udmeldinger om kommende elbiler.

Bilfirma i Vejle er klar med britisk overklasse-luksus

My Garage, der siden februar har været den eneste autoriserede forhandler af Rolls Royce i Danmark, kan levere den seneste SUV model Cullinan om et år.

Plus

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

Dioder løber med pris på megamesse

1

Ole Sommers D-Type kører igen

LEDER: Det er sommerens skyld

Der er ingen tvivl, det er nu, elbilen får sit egentlige gennembrud, det er nu, mange får lyst til at eje en elbil, mener Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund. Og hvorfor lige nu: Fordi det var så varmt i sommer.

Motor-magasinet ændrer på holdopstillingen

Redaktionen rykker lidt rundt på stolene, så vi kan give læserne en endnu bedre dækning af autobranchen.

Årets Bil - to favoritter tegner sig

Årets Bil i Danmark 2019: Her er finalisterne med hele to elbiler. Plus omridset af to favoritter.

Plus

Fri kæde samler på mærkeværksteder

De autoriserede forhandlere vil blive samlet på færre hænder i fremtiden, mens forbrugernes behov stiger. Ifølge CarPeople skaber det en udfordring i autobranchen, som kæden nu imødekommer ved at tilbyde ambitiøse værksteder medlemskab.

Plus

Antirust-leverandør får ny ejer

Plus

Kæmpe grossistmesse boomer og er klar i Fredericia

Autogrossisten au2parts byder inden for i Fredericia til messe, hvor især digitalisering fylder mere end før.

Plus

Udbyder: OEM-produkter til ruder vinder frem

Ifølge en af landets største aktører inden for rudelim vælger flere værksteder OEM-lim, når de udskifter frontruder.

Skorstensgaard åbner værksted i Køge

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Plus

BMW-nørder udvider biksen

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Plus

Svensk autoglasfirma klar i Danmark

Plus

En uvis lys-fremtid for værkstederne

Distributører laver netværk

Ryds på opkøb i England

Plus

Fynsk producent lyste op på messe

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

1

If årets forsikringsselskab

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

ATE, LUK, Contitech og Ernst reservedele, direkte fra Tyskland

Nyt Mercedes bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny medarbejder søges!

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Ny varevognsfælg fra MSW

Farvede solceller i facaden - også hvide?

Vil du starte din egen webshop? Kom godt i gang med Billys webshop-serie

Send til en kollega

1.085