23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Masser af high tech skyller ind

Bilproducenter og teknologi-virksomheder brillerede på CES-messen i Las Vegas med elektroniske nyskabelser, der for få år siden ville være utopi. Vi havde motorjournalist Thomas Wulff på pletten.


Volkswagen:
Samba-bussen gør comeback

VW brugte den store teknologimesse, CES, i Las Vegas, til at præsentere deres nye konceptmodel, BUDD-e, der er 100 procent elektrisk. Dens firkantede formgivning sender tanken tilbage i tiden til den ikoniske hippiebus. Et af højdepunkterne i BUDD-e er ladetiden, hvor 80 procent af batteriet er opladt på 30 minutter, hvilket kan ske via kabel eller via induktion – ja, induktion.
Bilen er baseret på en ny modulplatform, Modular Electric Drive Kit (MEB), som er udviklet specifikt til en ny generation af elbiler fra Volkswagen. Samtidig har VW udviklet en ny, elektrisk drivlinje, som giver BUDD-e en rækkevidde på op mod 533 kilometer i følge EU’s NEDC-norm.
Den firehjulstrukne minivan er udstyret med to elmotorer, henholdsvis en foran på 150 hestekræfter og en på 170 hestekræfter over baghjulene. Det er nok til at sende bilen fra 0-96 kilometer i timen på 6,9 sekunder og videre op til topfarten på 180 kilometer i timen. Med det flade batteri integreret i hele bilens bund har det været muligt at designe et interiør, der er ganske rummeligt i forhold til de kompakte ydre mål, nemlig 459 centimeter i længden, 194 centimeter i bredden og 184 centimeter i højden. Det placerer BUDD-e lige over en Touran og under en Transporter.
Navnet BUDD-e er ingen tilfældighed. Volkswagen ønsker helt bogstaveligt, at kunderne ser bilen som en Buddy (det engelske ord for ven, red.). Derfor er BUDD-e proppet med den nyeste informationsteknologi, som blandt andet omfatter en instrumentering, der reagere på bevægelser og tale.
Og VW går et skridt videre med langt flere funktioner, der styres med enten fagter eller tale. Også de elektriske skydedøre betjenes ved at anvende naturlige håndbevægelser. Af andre højdepunkter kan det nævnes, at dele af det ydre karrosseri er fremstillet i plastik. Foruden at bilen dermed er lettere, er det også nemmere at indbygget LED-lys i plastik. For at give en mindre venderadius, styrer baghjulene med, og sidespejlene er erstattet af små kameraer.
Betjeningen af bilens funktioner foregår med Human Machine Interface. Det betyder, at føreren kan tale direkte til bilen og for eksempel bede den om at skrue ned for varmen. Beder en passager i bilen om mere luft, kan bilen selv registrere, hvor kommandoen kommer fra.
Topchefer på VW-standen ville ikke kommentere nærmere på lanceringstidspunkt, men BUDD-e kan blive virkelighed inden for en kortere årrække.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|