VW-løsning afventer grønt lys i Danmark

| Af Henrik Nordstrøm Mortensen og Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Volkswagen-ejere med snydesoftware i bilen kan forvente at skulle en tur forbi mekanikeren i løbet af 2016 eller 2017, men Trafikstyrelsen skal først godkende de tekniske løsninger. Læs hvad de præcis består i her.

DIESELGATE Danske ejere af biler med snydesoftware fra Volkswagen kan forvente at blive kontaktet i begyndelsen af det nye år. Volkswagen Danmark afventer grønt lys fra Trafikstyrelsen, efter at de tyske myndigheder har godkendt de tekniske løsninger, som skal råde bod på svindlen med dieselbilers forureningsniveau.

- Vi regner med, at det er en formsag og forventer at have en plan klar i begyndelsen af det nye år. Når det sker, vil vi informere de berørte kunder om, hvad der skal ske med deres biler, og hvornår det kommer til at ske, siger pressechef i Volkswagen Danmark Søs Righolt til Ritzau.

I efteråret kom det frem, at millioner af biler på verdensplan var programmeret med software, som fik bilerne til at forurene mindre under test. Skandalen kostede VW-bossen Martin Winterkorn jobbet.

Omkring 91.000 biler i Danmark har den såkaldte snydesoftware installeret. Af dem er cirka 50.000 biler af mærket Volkswagen, mens resten er af mærkerne Audi, Skoda og Seat, som alle er ejet af VW-koncernen. Det drejer sig om 1,2,- 1,6- og 2,0-liter dieselmotorer alle firecylindrede og produceret fra 2009 frem til 2015.

- Opdateringerne kommer til at foregå i løbet af 2016 og eventuelt lidt ind i 2017, siger Søs Righolt.

- For 1,2- og 2,0-typerne drejer det sig udelukkende om en softwareopdatering, hvilket kan sammenlignes med, når man opdaterer sin smartphone. Det tager cirka en halv time hos mekanikeren, fortæller hun og tilføjer:

Læs også: Ketchup! Hvilken ketchup?

- For 1,6-motoren er der yderligere et lille plastikrør, der skal installeres, så den proces kommer til at tage cirka en time.

FDM vurderer, at Volkswagens tidsplan for de danske biler er realistisk. Torben Kudsk Lund er afdelingschef i FDM:

- Set i lyset af, at det er en relativt lille øvelse, som også kan foregå, uden at bilen skal op på en lift, har vi en forventning om, at værkstederne godt kan håndtere de mange ekstra biler i løbet af det næste års tid, siger Torben Kudsk til Ritzau.

Læs også: Komplet oversigt: 100 bilnyheder på vej

Samtidig opfordrer han bilejerne til ikke at have dårlig samvittighed i forhold til forureningsniveauet.

- Ja, der er en øget forurening fra de her biler, men det er meget lidt, hvis man ser det i det store billede, siger han.

Audi, Skoda og Seat vil på samme måde som Volkswagen løbende kontakte de danske bilejere, der er ramt af skandalen.

Konkret dansk plan
I Danmark er Volkswagen blevet mere konkret på, hvad det præcist er, ens bil skal udsættes for, hvis den skal på værksted. Hvis det drejer sig omTDI-motorer på 1.2 liter, så vil de berørte motorer få en softwareopdatering. Det samlede tidsforbrug til de tekniske tiltag vil udgøre ca. en halv time, skriver VW Danmark. TDI-motorer på 1.6 liter skal have fastgjort en såkaldt strømningstransformator lige foran luftmassemåleren. Derudover vil der på denne motor også blive udført en softwareopdatering. Det samlede tidsforbrug til de tekniske ændringer kan ifølge Volkswagen klares på under én time. Drejer det sig om TDI-motorer på 2.0 liter, så vil de berørte motorer få en softwareopdatering. Som med 1.2-litersudgaven, så tager den proces ca. en halv time.


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Affjedring løfter ministerbil i sikkerhed

Plus

Håndholdt dækscanner har det hele

Med laserteknologien i Groove Glove kan man både måle mønsterdybde og se om styretøjet trænger til justering.

Plus

Dansk prisvinder udvikler dele til Tesla

Styretøjsdele til el- og hybridbiler skal rykke salget yderligere.

Plus

Ford Tuning med fabriksgaranti

Ford Performance Parts til eftermontering tæller blandt andet motortuning, støddæmpere og kalibreringssæt.

Plus

Dæk-kæde rykker rundt i Horsens

Nyhedsbrev

75.000 kroner til tankmand

Tankkæde Uno-X hædrer årets partner. Vinderen er ...

Online Avis Arkiv

Ny direktør for Pilkington

Carsten Randrup afløser Kenneth Waagenes, der skifter til Ryds Bilglas.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Ønsket var enkelt, løsningen blev uigennemskuelig

Fart på værkstedskæde: Svært at skaffe de rette lærlinge

Men et topmoderne lak- og rustbeskyttelsescenter i Avedøre med den nyeste teknologi og attraktivt arbejdsmiljø hos AutoCenter København er et godt argument over for de jobsøgende.

2

LEDER: Lærlingene vi ikke har

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Lad kvalitet blive fokus i 2018

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Dækspecialister i vækst

Plus

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Tidligst konflikt til februar

Hastebehandling i Arbejdsretten har først berammende møde 8. februar.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Det kørende datacenter

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Finansloven afsporer vejen for fremtidens faglærte

Skifte uden rust

Morten Geisler Schouboe har afløst Bjarne Christensen som Dinitrol-direktør.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER 2018
Connectivitet og reelle bilpriser

Lastvognsmekanikere viser sig frem ved Skills-finale

Stem på din motorsports-favorit

Plus

LED-lys skal lyse rundt om hjørnerne

Plus

Energisystem skal være frit tilgængeligt

Stor producent har udviklet 48 volt-energisystem i plastskal, der samtidig skal lanceres på det frie eftermarked.

Hjælp til at tackle syge ansatte

Nye regler om pisk og gulerod giver praktikkaos

Fra årsskiftet er det nye praktikpladsafhængige arbejdsgiverbetalte uddannelsesbidrag, AUB, trådt i kraft. Undervisningsministeren forsvarer kritik fra håndværksorganisationen SMVdanmark.

Stor olieproducent opkøbt af Würth

LEDER: Får vi en "Trump" eller "Volkswagen?"

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Digitale danske frontløbere

Super grossist-opkøb

Det var i maj, at ...

Fremtidens Autobranche
Hackere truer de forbundne biler

Helle for et juleeventyr

Det var i marts at...

Plus

Når garantien ikke dækker

Det var i januar, at ...

Plus

Sådan sættes de rigtige flueben i lakarbejdet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor interesse for afgiftsberegner

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Autoparts24 Motor – over 21.000 brugte bilmotorer samlet ét sted

Ny værktøjskampagne i SINDBY

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

ABS-sensorer: Markedets bedst dækkende program og nok laveste reklamationsprocent

Har du styr på dit olielager?

Mød Geovent på vandværksmesse i Roskilde.

Vægtoptimeret fælg til SUV modeller

Tesla Model S100D – elektrisk elegance

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Exide kampagne fra AD Danmark

Vind en bilindretning

Modstrøm gør Rikke bevidst om energiforbruget

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Kan du regne demobilen ud?

Far, jeg skal kaste op: Juletur i Stinger GT

Her bestiller du en prøvetur hos Jaguar House

Bilindretning, vi er klimabevidst

Den nye digitale tachograf fra VDO – Hurtigere, enklere og mere fleksibel

Ny sensorbrochure giver overblik over Triscans omfattende program

Polar Tools kampagne fra AD Danmark

Biltorvet tester Seat Arona - Årets Bil i Danmark

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye pro...

Mød Billys stifter Toke Kruse til Festival for Selvstændige d. 30. januar -...

Send til en kollega

0.325