VW-løsning afventer grønt lys i Danmark

| Af Henrik Nordstrøm Mortensen og Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Volkswagen-ejere med snydesoftware i bilen kan forvente at skulle en tur forbi mekanikeren i løbet af 2016 eller 2017, men Trafikstyrelsen skal først godkende de tekniske løsninger. Læs hvad de præcis består i her.

DIESELGATE Danske ejere af biler med snydesoftware fra Volkswagen kan forvente at blive kontaktet i begyndelsen af det nye år. Volkswagen Danmark afventer grønt lys fra Trafikstyrelsen, efter at de tyske myndigheder har godkendt de tekniske løsninger, som skal råde bod på svindlen med dieselbilers forureningsniveau.

- Vi regner med, at det er en formsag og forventer at have en plan klar i begyndelsen af det nye år. Når det sker, vil vi informere de berørte kunder om, hvad der skal ske med deres biler, og hvornår det kommer til at ske, siger pressechef i Volkswagen Danmark Søs Righolt til Ritzau.

I efteråret kom det frem, at millioner af biler på verdensplan var programmeret med software, som fik bilerne til at forurene mindre under test. Skandalen kostede VW-bossen Martin Winterkorn jobbet.

Omkring 91.000 biler i Danmark har den såkaldte snydesoftware installeret. Af dem er cirka 50.000 biler af mærket Volkswagen, mens resten er af mærkerne Audi, Skoda og Seat, som alle er ejet af VW-koncernen. Det drejer sig om 1,2,- 1,6- og 2,0-liter dieselmotorer alle firecylindrede og produceret fra 2009 frem til 2015.

- Opdateringerne kommer til at foregå i løbet af 2016 og eventuelt lidt ind i 2017, siger Søs Righolt.

- For 1,2- og 2,0-typerne drejer det sig udelukkende om en softwareopdatering, hvilket kan sammenlignes med, når man opdaterer sin smartphone. Det tager cirka en halv time hos mekanikeren, fortæller hun og tilføjer:

Læs også: Vestager undersøger om BMW og VW indgik hemmelig aftale

- For 1,6-motoren er der yderligere et lille plastikrør, der skal installeres, så den proces kommer til at tage cirka en time.

FDM vurderer, at Volkswagens tidsplan for de danske biler er realistisk. Torben Kudsk Lund er afdelingschef i FDM:

- Set i lyset af, at det er en relativt lille øvelse, som også kan foregå, uden at bilen skal op på en lift, har vi en forventning om, at værkstederne godt kan håndtere de mange ekstra biler i løbet af det næste års tid, siger Torben Kudsk til Ritzau.

Læs også: 10 kassebiler i sikkerhedstest

Samtidig opfordrer han bilejerne til ikke at have dårlig samvittighed i forhold til forureningsniveauet.

- Ja, der er en øget forurening fra de her biler, men det er meget lidt, hvis man ser det i det store billede, siger han.

Audi, Skoda og Seat vil på samme måde som Volkswagen løbende kontakte de danske bilejere, der er ramt af skandalen.

Konkret dansk plan
I Danmark er Volkswagen blevet mere konkret på, hvad det præcist er, ens bil skal udsættes for, hvis den skal på værksted. Hvis det drejer sig omTDI-motorer på 1.2 liter, så vil de berørte motorer få en softwareopdatering. Det samlede tidsforbrug til de tekniske tiltag vil udgøre ca. en halv time, skriver VW Danmark. TDI-motorer på 1.6 liter skal have fastgjort en såkaldt strømningstransformator lige foran luftmassemåleren. Derudover vil der på denne motor også blive udført en softwareopdatering. Det samlede tidsforbrug til de tekniske ændringer kan ifølge Volkswagen klares på under én time. Drejer det sig om TDI-motorer på 2.0 liter, så vil de berørte motorer få en softwareopdatering. Som med 1.2-litersudgaven, så tager den proces ca. en halv time.


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Top 100
Dårligt føre sled på autobranchens bundlinjer

TOP 100: Autoaktørerne har fortsat fart på, men lovændringer og skærpet konkurrence tillod ikke fuld gas sidste år.

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Bilister stikker af fra parkeringsskader

Nordjyderne er de værste til at stikke af fra såkaldte Bilka-buler - skarpt forfulgt af sjællænderne, viser ny måling fra Samlino.dk

Plus

Værkstederne får det store make-over

Mens der er strenge krav til salgsarealernes udseende i bilhuse, er værkstederne gået fri. Men det er ved at ændre sig, mener en af Danmarks største forhandlere af Volkswagen.

Ajour med autobranchen

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Razzia efter kopi-dele

Plus

Ny renseserie til moderne motorer

Plus

Messe: Fuld fokus på fremtiden

Ny udstiller rekord og flere besøgende på den 25. udgave af Automechanika.

Kvikt islandsk salg

Hestekræfter og motorsport på skoleskemaet

Det kører i olie

Liqui Moly mod september rekord.

Autogenbrug i anden generation

Frederik Spandet har overtaget Næstved Autoophug fra sin far, Peder, der lægger op efter 46 år.

Opfinder LED lampe til glas-reparation

Plus

Nye fejlkoder til syn er sort snak

Nye synsregler fra maj kan være så svære at forstå, at selv bilsynsfolk kigger undrende på fejlkode-skemaet.

Plus

Audi-satsning på el får intelligent bremsepedal

Audi e-tron vil være endnu bedre til at udnytte bremseenergi.

Værksted kan fejre 130 års fødselsdag

Plus

Advarselslamperne blinker på værkstederne

Velrenommeret værkstedskæde på vej mod nye højder

Magnussen ender på 18.-plads trods banerekord

Den danske racerkører sluttede som nummer 18, da der søndag blev kørt Formel 1-grandprix i Singapore.Lewis Hamilton (Mercedes) vandt løbet og udbyggede sin føring i den samlede stilling.

Banerekord er et lille lyspunkt i Magnussens skodweekend

Kæmpe-messe: Megatrends i autobranchen

Den 25. udgave af efterårets vigtigste udstilling, Automechanika er netop skudt i gang i Frankfurt med prisregn og to nye messeområder. Motor-magasinet rapporterer fra messen.

Plus

Italiensk X-faktor fra Brembo

Plus

Ny vaske- og tørretunnel

Plus

Adapter vigtig ved klimatjek

Folkeskolen krumtap i nyt erhvervsskole-udspil

Regeringen vil bruge to milliarder kroner over fire år på at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse.

Plus

Dansk Metal: Udspil vigtigt for flere faglærte

Kevin Magnussen anker i sag mod eksmanager

Milliardindsprøjtning giver kun lille plus

Plus

Skrotgevinst for gamle dieselbiler er en god idé

Ny guide til lakbranchen

Plus

Mekonomen slutter FTZ køb

Her er Axaltas nye direktør

Priserne på kølemiddel stiger

SKF: To nye forretningsben

Plus

Lav emission i forreste geled

Plus

Den største messe af dem alle

Biltema: Flere varehuse med eget ejendomsselskab

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Shell Ecopack - Nem og effektiv opfyldning og opbevaring af motorolie.

Den vigtigste opfindelse siden hjulet

Undgå problemer ved reparation af servostyringer

AutoDesktops app også til Android

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Kan et defekt fjederbensleje være farligt?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Nu også ARNOTT luftaffjedring produkter hos Autodele-Syd

AutoDesktop klar trods WLTP-kaos

Vi hylder Burt Reynolds og hans biler

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Borbet CWD

Glasurit 283-1780 CV Multi Wash Primer Filler - fuld fleksibilitet, hurtig proces

Er du Løweners nye handelselev?

4.000.000 liter perlende pilsner fra Skanderborg Bryghus

Nyt bilmærke fra Vietnam

Hvordan virker vores nye ABS-tester og hvordan får du som kunde glæde af vores investering?

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserø...

Univar Lubesnake – Beskytter og minimerer slitage på en ny og enkel måde

Hver femte henvendelse giver et bilsalg

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

SSI SCHÄFER fejrer 10 år i Danmark

Send til en kollega

0.324