Bilsalg tager til i Europa - men i lavt gear hos VW
Det er stadig VW som sælger flest biler i Europa, men den tyske bilproducent har den mindste salgsvækst.
Det er stadig VW som sælger flest biler i Europa, men den tyske bilproducent havde i forrige måned den mindste salgsvækst af alle.
VW har siden september været mærket af skandalen omkring svindel med test af udslip af drivhusgasser.
Bilkoncernen sagde i sidste uge, at salget af dets tolv forskellige mærker faldt 2,2 procent i november på globalt plan.
Selv om Volkswagens bilsalg på det europæiske marked er vokset i november, er selskabets markedsandel faldet til 24,3 procent sammenlignet med 26,6 procent i samme måned sidste år.
De seneste 11 måneder i 2015 er bilsalget i Europa øget med 8,7 procent til 12,6 millioner biler. Tallene viser, at der allerede er solgt flere biler end i hele 2014.
Salgstallet for november på 1,08 millioner biler er dog fortsat langt under niveauet fra november i 2006 og 2007 - i perioden før finanskrisen ramte Europa. Da blev det solgt omkring 1,2 millioner biler i november.
De nye tal over bilsalget i Tyskland viser, at VW-skandalen ikke har kastet skygger over den øvrige bilindustri i forbundsrepublikken. Daimlers salg steg op til 22,8 procent, mens Opel steg 18,3 procent. En stigning på 10,1 procent hos BMW var under gennemsnittet.
I Frankrig har bilproducenterne Peugeot-Citroën og Renault, begge haft øget salg, som er tæt på gennemsnittet i bilindustrien som helhed.
I gennem årets 11 første måneder er antallet af nye registrerede biler i Europa steget med 8,7 procent til 12,6 millioner, hvilket allerede er mere end det samlede antal solgte biler i hele 2014.