23948sdkhjf

Tesla kalder afgiftsstigning ulovlig

Prisen på en Tesla stiger med over 100 procent. ”Ulovlig diskrimination,” mener Tesla, som håber på, EU-kommissionen vil underkende aftalen.
PRISHOP Tesla, som i de seneste år har stået for det største salg af elbiler herhjemme bliver hårdt ramt af den aftale, regeringen i fredags indgik med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og De Radikale. Aftalen betyder, at den veludstyrede Model S P85D stiger fra 875.000 kroner til over 1,8 millioner kroner.

- Dette er ikke en indfasning af elbiler, men en udfasning. Indfasningen betyder reelt, at næsten alle elbiler udfases med det samme, mens få har endnu et par år at leve i.

Det siger i kommunikationschefen i Tesla i Danmark, Esben Pedersen, efter et flertal i Folketinget fredag er enedes om i løbet af de næste fem år gradvist at indføre samme afgifter på elbiler som på konventionelle benzinbiler.

- Den nye afgift vil ramme moderne elbiler med lang rækkevidde som Tesla diskriminerende hårdt. Vi kommer ikke til at sælge mange biler de næste år, siger kommunikationschefen.

Esben Pedersen antyder dog, at den nye aftale, der er indgået mellem Venstre-regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og De Radikale, kan blive underkendt af EU-Kommissionen.

- Vi mener, at afgiften strider mod EU-reglerne. Og vi er glade for, at den danske regering vil bede EU om godkendelse, inden den nye skat implementeres, siger han i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Elbilsalliancen raser


Det kan få store konsekvenser for elbilmarkedet i Danmark, at et politisk flertal fredag sagde stop for afgiftsfrihed for elbilerne, som dermed vil stige i pris for forbrugerne allerede fra næste år.

Det siger branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance, som er en del af Dansk Energi, i en skriftlig kommentar til den aftale, der indfaser afgifter for elbiler i Danmark over de næste fem år.

- Vi anerkender naturligvis, at elbiler på et tidspunkt skal betale afgifter. Vi havde gerne set en længere indfasning samt et lavere afgiftstryk end det, der ligger i aftalen, for eksempel ved at hæve bundfradraget i afgiften, siger hun.

- Med den nuværende aftale forværres konkurrencesituationen for elbiler. Risikoen er selvsagt, at salget og de nødvendige investeringer i markedsopbygningen vil blive påvirket negativt, lyder det.

Hos brancheorganisationen hæfter man sig ved, at salget af elbiler fortsat er lavt i Danmark sammenlignet med mange andre lande.

- Samtidig bliver Danmark med dagens aftale det første land, som for alvor lægger afgifter på elbiler, mens andre lande øger tilskuddet til elbiler. Danmark risikerer dermed at komme bagest i omstillingen af transporten, lyder det.

Lærke Flader håber, at politikerne vil genoverveje aftalen, hvis markedet går i stå.

Hos elbiloperatøren Clever er man trods alt glad for, at branchen nu har fået vished om afgifterne for elbiler. Det giver arbejdsro, lyder det i en pressemeddelelse.

- Den nye aftale ændrer ikke på Clevers strategi, og vi vil fortsætte med at udvikle opladningsløsninger og opbygge infrastruktur til elbiler for at gøre det nemt og attraktivt at køre elbil, siger selskabets administrerende direktør, Casper Kirketerp-Møller.

/ritzau/


Også Nissan ærgrer sig

Også hos Nissan, der er i 2014 og 2015 har solgt næstflest elbiler i Danmark, forventer man, at indførelsen af afgifter får negative konsekvenser.

- Jeg tror, det er for tidligt, at der kommer så store afgifter på det danske elbilmarked. Det vil have store konsekvenser, og hvis den fulde indfasning bliver til virkelighed, så kommer man stort set ikke til at sælge nogen elbiler, siger Nissans danske pressechef, Ann Strøby, til Politiken.

Afgiften på elbiler indfases med 20 procent i 2016, 40 procent i 2017, 65 procent i 2018, 90 procent i 2019 og til sidst 100 procent i 2020.

Indfasningen gælder for de første 800.000 af bilens indkøbspris, mens der er fuld registreringsafgift for den del af prisen, der ligger over loftet på 800.000 kroner.

Finansieringen er på plads for 2016. Pengene hentes blandt andet ved at reducere fradrag for bilradio i registreringsafgiften med 40 procent.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) er glad for, at det er lykkedes at lave en bred aftale.

- Vi har fundet en løsning, hvor elbilmarkedet ikke bliver slået ihjel. Det har været afgørende for regeringen og de partier, der er med. Også at man ikke unødigt gør det meget dyrere at købe en helt almindelig bil i 2016, siger skatteministeren.

Espen Pedersen peger på, at med den nye afgift, vil Danmark blive det dyreste land i Europa for elbiler.

- Vi anerkender, at elbiler skal betale afgifter, men vi kan se på erfaringer fra Belgien, at markedet ikke er parat. Den Belgiske regering har i år valgt at trække en meget lille afgift på elbiler tilbage, fordi den ødelagde markedet. Det danske marked er klart inde i en positiv udvikling, men en afgift på nuværende tidspunkt vil have store konsekvenser for salget af elbiler i Danmark, siger han. bauer

Kilde: Ritzau

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173