23948sdkhjf

Vagtskifte hos AutoBranchen Danmark

Michael Nørregaard overlader ved årets udgang underdirektørposten til Mads Engberg, der har stort indblik i lakerer- og karrosseribranchens vilkår og internationalt udsyn.
GENERATIONSSKIFTE Efter 26 år i spidsen for autolakererne, og som en naturlig del af den fortsatte fusion mellem det tidligere D.A.F. og FAI i nu AutoBranchen Danmark, vil 65-årige Michael Nørregård trække sig tilbage til et aktivt otium og lade yngre kræfter, i form af 39-årige Mads Engberg, overtage.

Mads Engberg, der har været ansat i brancheorganisationen i halvandet år, indtræder 1. januar som ny underdirektør i AutoBranchen Danmark og medlem af direktionen med ansvar for eftermarkedet. Han bliver leder af AutoBranchens VidenCenter, hvor KS2000 Karrosseri skal styrkes og KS 2000 Lak videreudvikles, ligesom en del af Mads Engbergs arbejde bliver medlemsrådgivning og kurser i blandt andet skadesopgørelse, der ligeledes skal styrkes.

Han er uddannet cand. polit og var i seks år ansat i Håndværksrådet, fra 2009 som chefanalytiker. Mads Engberg har stor erfaring med autoområdet fra sin tid som sekretær for autoudvalget i Håndværksrådet.

Motor-magasinet mødte de to afgående og tiltrædende direktører til en branchesnak i domicilet i Høje Tåstrup, der deles med brancheorganisationerne AUTIG og Dækbranchens Fællesråd samt Auto-IT.

Her kunne de fortælle, at Michael Nørregårds aftrædelse har været aftalt internt længe, og at de to nu deler kontor og er i færd med en overtagelsesforretning, der indbefatter at besøge medlemmer, leverandører og samarbejdspartnere.

- Det er en stor opgave, jeg skal løfte. Og jeg er meget ydmyg over at skulle efterfølge Michael Nørregård, der nærmest er en legende i branchen. Jeg glæder mig over, at vi har en lang overgangsperiode, så jeg har mulighed for at suge til mig af Michaels erfaring og blive introduceret ordentligt, siger Mads Engberg.

Fortsætter mærkesager

Generationsskiftet skal ses som en videreførelse af fusionen i brancheforeningen, hvor der skal ske endnu tættere kobling mellem lak og karrosseri, der står overfor samme problemstillinger hvad angår tilbagerulning af reparationsgrænsen og presset fra forsikringsselskaberne. I forbindelse med generationsskiftet sker der også en intern omfordeling af opgaver, så Mads Engberg får færre administrative opgaver og bedre mulighed for at løfte autolakerernes og eftermarkedets politiske interesser politisk og over for de forskellige samarbejdspartnere.

- Mads skal sikre, at vores tilknyttede 260 autolak-virksomheder og 350 karrosseriværksteder fortsat er meget synlige i markedet, at mærkesagerne vægtes højt, og at identiteten ikke går tabt, når jeg nu trækker mig tilbage efter 26 år. Vi får med Mads nyt perspektiv i en branche med anden dynamik i kraft af et yngre netværk i virksomhederne - for 10 år siden var gennemsnittet for mestrenes alder 52 år, nu ligger snittet midt i 40’erne, siger Michael Nørregaard og fortsætter:

- Værkstedsstrukturen ændrer sig konstant med konsolidering, nye forretningsmodeller og skærpet konkurrence med nye koncepter i branchen. Mads vil fortsat skulle kæmpe for et bedre Autotaks opgørelsessystem og lak- og karrosseriværkstedernes rolle, løfte autolakerernes og eftermarkedets rammevilkår og tage en jævnlig ”tur” med Konkurrencestyrelsen – nu er forsikringsselskabernes aftale med Audatex om opgørelsessystemet Autotaks eksempelvis forlænget tre år. Derfor er det godt med Mads’ år i Håndværksrådet, der danner god baggrund for forståelse for autobranchen. Allerede her i efteråret skal AutoBranchen Danmark lægge arm om en forlængelse af den forhøjede reparationsgrænse på 75 procent, som ellers står til at udløbe til nytår.

International erfaring

Som tidligere rådgiver for venstrepolitikeren Morten Løkkegaard tre år i Europa-Parlamentet har Mads Engberg desuden tilegnet sig viden om de internationale krydsfelter. Netop det internationale samarbejde finder Mads Engberg vigtigt for sin nye rolle.

- Jeg har arbejdet med erhvervspolitik på begge sider af skrivebordet – og er nu kommet tilbage på den ”rigtige side” igen. Dermed føler jeg, at jeg kan vurdere både den politiske og administrative virkelighed for autobranchen. Det er sundt at vide, hvor gennemtygget materiale skal være for at have politisk gennemslagskraft – og tro mig, det skal være lige til at sluge som en ”plug & play-løsning” med pro et contra og finansiering indarbejdet. Her ved jeg, at store organisationer, der kan oplyse om hele billedet i en problemstilling, bliver taget alvorligt, siger Mads Engberg. Han og Michael Nørregård bliver hurtigt enige om, at der faktisk bliver lyttet til Danmark ude i Europa, hvor man kæmper med samme problemstillinger.

De internationale relationer i AutoBranchen Danmark skal bruges til at finde løsninger som vi også kan bruge i Danmark herunder i den europæiske forhandlerorganisation CECRA, hvor især den nordiske gruppes samarbejde prioriteres i AutoBranchen Danmark. I denne uge 38 er salgs- og værkstedsdelen for første gang kombineret på et nordisk møde, hvor Mads Engberg deltager med administrerende direktør Jens Brendstrup og VidenCentrets karrosserispecialist John Milton.

Mr. FAI som konsulent

Også Michael Nørregård vil kaste sig over det udenlandske, når han fra årsskiftet stopper i AutoBranchen Danmark.

- Med min tidligere baggrund i spansk og udenrigshandel håber jeg at kunne bliver rådgiver for virksomheder med brug for min hjælp – for jeg skal ikke ligge på sofaen. Og så vil jeg naturligvis stå til rådighed, hvis AutoBranchen Danmark får brug for at trække på mig, for branchen, og især lakerernes, har været en stor del af mit liv, siger Mr. FAI, Michael Nørregård.

Kort om Mads Engberg og arbejdet
39 år, cand.polit uddannet
6 år i Håndværksrådet, chefanalytiker og har blandt andet været sekretær for autoudvalget
Bor på Frederiksberg, gift og har en dreng på 2,5 år
Løbetræner, spillet fodbold i Boldklubben Skjold på Østerbro.
1. januar underdirektør i AutoBranchen Danmark med ansvar for eftermarkedet.
Leder af AutoBranchens VidenCenter
Primære opgaver: KS2000 Karrosseri styrkes og KS 2000 Lak videreudvikles, medlemsrådgivning og kurser, styrke netværk til importørernes eftermarkedschefer og lakleverandører, styrke dialogen med forsikringsselskaber og F&P om udviklingen af Autotaks og håndteringen af skadesopgørelserne, styrke dialogen med andre organisationer, herunder internationale, kæmpe for reparationsgrænsens forlængelse eller afskaffelse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141