2011 er på mange måder et år, der efterhånden er ved at sætte et stort præg på markedet for dieselpartikelfiltre i Danmark. Ved udgangen af 2015 kommer så den nye og skrappere Euro6-norm. Alt i alt har det pustet godt til efterspørgslen af de små filtre til at holde de værste dieselpartikler væk fra vores luft. Der er dog stadig usikkerhed i branchen om, hvilken vej, man skal gå, også i forhold til kunderådgivning. Derfor lancerer kædechef René Lang og au2parts nu en guide til mekanikere, så de får nemmere ved at vælge mellem de to filtre, som au2parts benytter.
Hvis kunder efterspørger original kvalitet, kommer man hos au2parts ikke uden om en monolitkerne bestående af silicium-carbid. Det mørkegrå mineral har en særlig hårdhed og tåler høj varme. Især varmetolerancen er vigtig, når regeneringen går i gang, og når filtret dertil begynder at brænde sodpartikler af. Ifølge au2parts’ eksperter, kan det her type filter tåle de fleste kørselsmønstre, dog især hvis meget af bilistens tid bliver brugt i byen.
Hvis dieselbilen, som trænger til nyt filter, skal ud på langture, hvor der er længere tid til at få varmet partikelfiltret og dens kerne op, fremhæver au2parts et cordieret-filter med en monolitkerne, der i stedet består af hvidt/gulligt keramiske materiale, som er lavet af magnesium-silicat. Fordelen er, at cordierit-materialet er noget billigere end silicium-carbid.
