23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Konservative har en plan klar i skuffen

Registreringsafgiften er det første, en borgerlig regering skal tage fat på, siger Brian Mikkelsen
OFFENSIV























Venstre skal presses























To hug















En solbeskinnet sommerdag for 14 år siden stod partiformand Bendt Bendtsen og gruppenæstformand Brian Mikkelsen bag Christiansborg ved en Audi 2A. En rød strimmel over forruden viste afgiftens andel af bilens pris på 287.000 kr. Til sammenligning var prisen i Sverige 131.000 kr. og i Tyskland 121.000 kr. Partiet ville skære et par milliarder af registreringsafgiften over seks til ti år. Samtidig skulle registreringsafgiften frigøres fra bilens værdi og i stedet beregnes på grundlag af tre objektive faktorer efter norsk forbillede: 1) Bilens egenvægt: 13 kr. pr. kg 2) Brændstofeffektivitet: 835 kr. per km/liter 3) Motorstørrelse: 14,96 kr./ccm Det blev langtfra realiseret, da VK-regeringen blev dannet i efteråret 2001, omend der skete lidt fire år senere med den brændstoftøkonomiske ejerafgift. - Vi kunne ikke få vore venner i Venstre med til det. Nu har vi sagt, at grundskyld og bilafgifter skal være de første gerninger i en borgerlig regering, siger Brian Mikkelsen, som er skatteordfører og gruppeformand for de konservative. I år forbliver de konservatives plan i skuffen til efter valget den 18. juni. Planen skal lægges på bordet i forhandlingerne med Venstre efter valget – hvis der ellers viser sig et borgerligt flertal. Planen er ikke provenuneutral, tværtom. Den vil koste penge de første ti år, bekræfter Brian Mikkelsen. Herefter vil det løbe nogenlunde rundt, fordi der ville blive solgt flere nye og bedre biler og ikke kun de små biler. Finansieringen hentes ved lavere ulandshjælp og tilbagerulning af udlændingepolitiske lempelser. - Man ville fortabe sig i diskussion om enkeltheder frem for at kigge på det overordnede om, at bilerne skal være billigere, siger Brian Mikkelsen om planens hemmeligholdelse. - Vi bliver nødt til at tage fat på registreringsafgiften i en forhåbentlig kommende borgerlig regering. I første hug vil vi afskaffe knækket ved 105 procent, så de lidt dyrere, men mest sikre biler, bliver billigere. - I næste hug vil vi ændre hele registreringsafgiftssystemet, så de mindste biler bliver lidt dyrere, men de fleste biler bliver billigere, Reduktionen af 180 procent til 105 procent vil netto koste staten 350 millioner kroner, når alt regnes med i varig virkning, herunder øget salg af mellemklassebiler på bekostning af de afgiftssvage små biler. - Forskellen på os og de røde er, at de synes, at det koster for mange penge. Vi siger, at det godt må koste penge i starten, for det betyder, at danskerne får bedre og sikrere biler, siger Brian Mikkelsen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.136