23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tom K: Mit travleste Løb nogensinde

Selvom han er pensioneret, har Tom K. en hårdtpakket uge i Le Mans. Han er Grand Marshal, ambassadør, fysisk træner og (langt om længe) festdeltager.
LE MANS















Fra kollega til træner



















Ukendt terræn



















Nok siger visitkortet forhenværende racerkører. Men det er ikke, fordi den manglende køredragt har fået Le Mans-kongen fra Hobro til at slappe af. For 2015 markerer det første år, hvor Tom Kristensen ikke skal sidde i Audien, men derimod være tilskuer på Circuit de la Sarthe. Men der er vist ingen risiko for, at han falder i søvn på tribunepladserne. - Det bliver mit travleste Le Mans nogensinde, pointerer Le Mans-legenden. Som kører har han været vant til at være på Le Mans allerede fra ugens start. Det bliver ikke anderledes i år, hvor han ikke skal tilbringe tiden ude på banen. Han ankommer allerede mandag aften, hvor Le Mans-museet har tænkt sig at lave en udstilling om Tom Kristensen og hans karriere. Men han vil også være til stede ved de testdagene, der foregår inden selve Le Mans-ugen. Tom Kristensens nye arbejdsliv foregår stadig hos Audi, hvor han har fået en 100-årig kontrakt som ambassadør. Derudover er han fysisk træner for de 17 fabrikskørere under den tyske motorsportsgigant. De otte kører DTM, mens de ni øvrige deltager i WEC-serien, og dermed altså også Le Mans. Her står Tom Kristensen for træningen, når de holder kørersamlinger, og han har masser af erfaring at trække på. I hele sin karriere har han holdt sig selv fysisk i topform med cykling, løb og diverse andre sportsaktiviteter. Det var derfor også nogle af hans fortrukne discipliner, hans nu tidligere kolleger blev udsat for ved første samling i Sydtyskland i marts. - Vi lavede et program, der involverede mountainbike, offroadløb og ski. Det har været et interessant forløb at gå fra at være deres kollega til at blive deres træner. Den første morgen på træningssamlingen kiggede de også lidt mistroisk, da jeg satte dem i gang, og sagde ”Ej, Tom!”. Men så tog jeg selv de første 20 armbøjninger, og så var vi forbi den barriere. De ved, hvor meget det betyder for mig at være i god form. Og jeg fik meget ros, da ugen var overstået. - Det er en anden rolle, men det vidste jeg godt. Jeg var da spændt på, hvordan overgangen ville gå, men vi kom heldigvis nemt over det. Før i tiden var jeg meget aktiv i de interne konkurrencer kørerne imellem, men dem har jeg valgt at træde ud af nu og deltager kun selv under den almindelige træning. Den opdeling har virket godt, uddyber Tom Kristensen over for Motor-magasinet. Ni gange har han stået med den største pokal med 24 timers-logoet i toppen, og derfor kender den 47-årige jyde banen bedre end de fleste. Så godt, at han sikkert vil kunne navigere rundt på den med bind for øjnene. Men nu skal han forholde sig til en ny virkelighed, der ikke involverer jagten på en sejr i de tidlige morgentimer eller hold- og samarbejdet med to medkørere. - Jeg kan af gode grunde ikke fortælle, hvad det kommer til at betyde for mig følelsesmæssigt, at jeg ikke skal køre. Men der kommer da helt sikkert til at være nogle følelser involveret. Men jeg glæder mig til at se et fantastisk Le Mans fra sidelinjen, siger Tom Kristensen. Ud over hans forpligtelser for Audi samt sponsorerne Rolex og Michelin, skal han også passe jobbet som Grand Marshal på Le Mans. Det job indebærer flere officielle opgaver i forbindelse med løbet. - Jeg skal med til den officielle middag om fredagen for første gang nogensinde, selvom jeg er blevet inviteret flere gange. Derudover får jeg æren af at føre feltet frem til start, der er højdepunktet som Grand Marshal, forklarer Tom Kristensen. Så pensioneret eller ej. Mr. Le Mans er ikke helt fortid ved det franske racerløb. ///
BREAKING
{{ article.headline }}
0.167