23948sdkhjf

Gennemsigtige telefonopkald på Bilbasen

Portalen skaber ny standard på markedet for statistik omkring effekten af bilforhandlernes annoncering.
ANNONCEKRONER Hvor mange bilkøbere ringer på salgsbilerne?

Spørgsmålet kan besvares statistisk, når Bilbasen/Bilinfo i april lancerer et nyudviklet system, slet og ret kaldet Telefonstatistik, til alle tilknyttede bilforhandlere. Systemet registrerer, hvor mange telefonhenvendelser de enkelte bilforretninger får via annoncer på Bilbasen.dk eller andre medier, og senere også via dba.dk. Systemet er testet hos mere end 25 bilforhandlere.

- Det er aldrig set før, og har været efterspurgt hos bilforhandlerne. Nu skaber vi en ny standard på markedet for annoncering som en gratis service for alle vores abonnenter. Vores tiltag skal vise dokumentation for, hvor godt den enkelte forhandlers salgsbiler slår igennem ude hos bilkøberne, der surfer på nettet efter ny bil, siger direktør for Bilbasen/Bilinfo, Andrew Whitehair og tilføjer:

- Med Telefonstatistik synliggør vi annonceværdien direkte for bilforhandlerne. Det mener vi giver troværdighed i et konkurrencepræget marked, hvor forhandlerne bliver bombarderet med i hundredevis af tilbud om annonceformer. Vi opfordrer forhandlerne til at lave statistik med den viden, de nu kan få via vores nye gratis service.

Håber på efterligninger

Rent teknisk ringer bilkøberne på den givne bil via et telefonnummer tilhørende Bilbasen, der lynhurtigt stiller videre til bilforhandleren.

Ud over den gratis grund-statistik kan bilforhandlerne tilkøbe ekstra statistik-moduler, såsom statistik på opkald via annoncer hos andre medier. Senere vil Bilbasen/Bilinfo kunne koble telefonnumre på de enkelte biler – kun fantasien sætter grænser. Andrew Whitehair kan ikke sige, om nogle af de 25 test-forhandlere har omlagt annoncering eller fravalgt medier på baggrund af den nye telefonstatistik – men der er fremkommet interessante tal, fortæller Bilbasen-direktøren.

Hvad hvis de konkurrerende annonceportaler blot kopierer Bilbasen/Bilinfos nye tiltag?

- Det håber vi faktisk, at de vil gøre. For bilforhandlerne har krav på dokumentation af effekten af deres annoncering, siger Andrew Whitehair.

Ny strategi bag

Andrew Whitehair vurderer, at Telefonstatistik også er interessant for Bilbasen/Bilinfo selv, der kan bruge data til at justere systemerne, og til at udvikle nye servicefunktioner til forhandlere og samarbejdspartnere.

Men hvorfor kommer dette tiltag først nu? Det skyldes Bilbasen/Bilinfos nye og udvidede strategi om i højere grad at være bilforhandlernes forretningspartner, der giver optimalt ”return of investment”, altså værdien af annonceringen, lyder forklaringen.

Telefonstatistik er kommet i stand via en samarbejdspartner med tele-erfaring fra det tyske marked. Systemet kommer på alle platforme, på de mobile via en app, hvor bilkøberne ringer til statistik-nummeret direkte gennem appen.



Flere ringer – færre besøger bilforhandlerne

Det store showroom i cyberspace er fuldt af dejlige biler. Derfor surfer bilkøberne effektivt i udvælgelsesfasen og ringer til sidst på ganske få udvalgte biler.

Statistik fra Bilbasen/Bilinfo viser, at:

I 2011 besøgte købere bilforhandlere fysisk 4,3 gange inden køb

I 2015 er besøgstallet blot 1,4 gang




Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099