Kritik af ny synsvejledning uden selepunkter
Dahl Engineering kan ikke forstå, at Trafikstyrelsen udsender en opdateret synsvejledning uden elementer omkring korrekt sikkerhedsudstyr efter kraftig kritik fra transportministeren.
"Det er helt entydigt, at vejledningen ikke har været god nok, for man har ikke opdaget det her ordentligt jeg vil gøre mit for at nævne det de rette steder for at få det løst. Det kom bag på mig, at det her problem åbenbart har kørt så længe - siden 2011. "
Dermed udtalte ministeren en kraftig kritik af Trafikstyrelsen, der er tilsynsmyndighed for markedet med autoudstyr samt er kontrolmyndighed for syn af køretøjer.
Inviteret til Thy
Fra Danmarks eneste certificerede crash-testcenter, Dahl Engineering i Thisted, der gennem flere år har påpeget problemstillingen, siger indehaver Claus Dahl Pedersen, at han med stor undren erfarer, at den nye synsvejledning er uden de tilføjelser, som han havde forventet efter samrådet.
- Vi skal have rettet op på dette problem, hvor sagsforløbet viser, at der mangler viden på området om såvel regler og praktik, måske fordi vi er et ikke-bilproducerende land, men hvor vi er en skov af seriøse underleverandører. Derfor har jeg i et brev til transportministeren inviteret Trafikstyrelsens folk og landets synsvirksomheder til vores anerkendte prøvningslaboratorie i Thy eller til samarbejdspartnere hos TÜV i Tyskland for at vise og få sat billeder på problematikken. Det har vi gjort med succes for Vejdirektoratet i Norge.
- Det kan være hensigtsmæssigt, at nogle få synssteder får speciale i korrekt montering af sæder, sikkerhedsseler og specialindretninger, med forståelse for at landet oversvømmes med ikke-godkendte sikkerhedsudstyr. Jeg er sikker på, at vognmænd og kommuner gerne kører længere til special-synssteder for at sikre sig, at køretøjerne er lovligt indrettet på sikkerhedsområdet, siger Claus Dahl Pedersen.
Motor-magasinet har rettet henvendelse til Trafikstyrelsen, der imidlertid ikke har kommentarer til sagen. Heller ikke om hvorvidt styrelsen påtænker at få ændringer om seler og korrekt fastspænding med i næste version af synsvejledningen.
42 ministerspørgsmål
Samtidig har folketingsmedlem Torsten Schack Pedersen (V) stillet hele 42 spørgsmål til Transportministeren som opfølgning på samrådet om ulovlige sæde- og sikkerhedsselemonteringer i biler og busser. Blandt andet om hvorfor Trafikstyrelsen har undladt at gribe effektivt ind, når det har været påtalt, at køretøjer med farlige og ulovlige selemonteringer er blevet synet og godkendt op til tre gange uden påbud om at fjerne det ulovlige udstyr.
De 42 endnu ikke besvarede spørgsmål kan læses med bilag på Folketingets hjemmeside www.ft.dk Klik her eller i Motor-magasinets udtræk Klik her