Forbedret gummi til de store
Det bliver nemmere at styre SUVerne på især våd vej med Michelins seneste tilføjelse til portoføljen, Latitude Sport 3.
Forbedringerne var også til at mærke ved den test, som Motor-magasinet deltog i på Trosta Park tæt på Arlanda-lufthavnen i Stockholm. Her blev det nye dæk testet på tre forskellige fronter. På manøvrebanen var dækket monteret på Volvos XC60, og her var der både ved højhastighedsmanøvring på tør vej tale om et mere stabilt dæk, der også gav mere lyd fra sig sammenholdt med dets foregænger. På våd vej var bremselængden også mærkbart kortere, og det er også i de våde elementer, at de største forbedringer skal findes. Ifølge dækproducentens opgørelser er der tale om en ti procents forbedring under bremsning på tør vej, men også på manøvring på våd vej og vejgrebet er der sket en markant forbedring.
Ny blanding
En af de nyskabende ting ved Latitude Sport 3 er sammensætningen af gummi. Her benytter Michelin den nyeste form af silica, der gør, at dækket i højere grad vil beholde sin form trods den hårde belastning. Det betyder, at gummiet både holder længere, men også at det over tid, sammenholdt med sin foregænger, vil have mindre rullemodstand, og derved give et bedre brændstofsforbrug.
- SUV-ejeres forventninger til et nyt dæk er maksimal sikkerhed, længere levetid og lavere brændstofforbrug, og dette stemmer helt overens med vores Total Performance-koncept, siger Arne Sköldén, produktspecialist hos Michelin i Norden.
Dækkene er allerede blevet valgt til OE-montering på Porsche Macan, BMW X5 og Volvo XC90 og er generelt tilgængelig i 39 dimensioner i størrelser fra 17-21 tommer. Dækkene er allerede tilgængelige på markedet.
Nyt racerdæk
Der er også blevet udviklet på dækket til de hurtige og højtydende biler. Pilot Sport Cup 2 er navnet på den seneste generation, der sammenlignet med forgængeren Pilot Sport Cup+ er holdbarheden blevet forlænget med op til 50 procent. Det nye dæk produceres med samme teknologi, som benyttes til motorsportsdæk. I slidbanen anvendes Bi-Compound-teknologi, der betyder forskellige gummiblandinger på de indvendige og udvendige dele af slidbanen. Dækket bliver OE-monteret på Ferrari 458 Speciale, Mercedes SLS AMG Black Series og Porsche 918 Spyder, hvor sidstnævnte satte rekord på Nürburgring med de nye Michelin-dæk.