23948sdkhjf

Mekanikere på mobilen

Nu kan værkstedskunderne hos FTZ også bestille deres varer direkte fra smartphonen.
Efter tre ugers test hos flere værksteder har autogrossisten FTZ lanceret et supplement til autogrossistens meget store web-katalog, nemlig en smartphone-version at kataloget under navnet FTZ Mobilkat. Og indtil videre har cirka 300 brugere downloaded den nye App via App Store og Google Play.

- Det er et fleksibelt supplement til vores web-katalog, som skal skabe frihed for mekanikerne. Fordelen er, at man med det samme kan slå en del op og bestille den med sin mobiltelefon i hånden - vi hjælper mekanikeren med at flytte kontoret væk fra skrivebordet, og det er væsentlig. Flere vil have alt ved hånden - det er den vej, udviklingen går, fastslår FTZ’s nye vicedirektør, Jens N. Andersen.

- Selv om det går godt for FTZ, kan vi ikke bare læne os tilbage - vi skal være innovative. Jeg kan se, at der er kommet flere yngre vækstedsejere de seneste fire år, og de forventer, at vi har smartere løsninger. Desuden er branchen blevet yngre af sind - mange værksteder har taget ny teknologi til sig, fordi det er intuitivt at bruge. Det skal ikke bare se godt ud, det skal have en værdi, tilføjer han.

Kun for professinelle

På FTZ Mobilkat kan man finde de samme reservedele/oplysninger som i FTZ’s webkatalog. FTZ Mobilkat kan kun anvendes med samme brugernavn og password, som man benytter til webkataloget - det kræver således login, og at man er bruger.

- Det er kun for de professionelle, fastslår IT-chef Lars Romsøe, manden bag den nye App, hvor man kan lave en ordre på samme måde som i webkataloget. En ordre, der er dannet i FTZ Mobilkat, vil blive behandlet på samme måde som en normal ordre fra webkataloget. Man kan endvidere gemme en igangværende ordre i FTZ Mobilkat til senere bearbejdning i webkataloget. Det er også muligt at søge en vare via stregkode-scanner/kamera i den mobile enhed, ligesom man i den nye App kan se oplysninger på alle FTZ afdelinger samt søge på bilens registreringsnummer.

Stolte

Grossisten har talt om det nye tiltag i et par år, men selve projektet har kørt i under et halvt år, og FTZ har selv udviklet den ny App over nogle måneder.

- Det har da kostet en del, især mange timer. Til gengæld har vi fået et godt værktøj, som vi løbende kan udvikle på, og som vi allerede har fået mange gode reaktioner på, siger Lars Romsøe, som glæder sig over et stigende antal downloads dag for dag, selv om FTZ Mobilkat endnu ikke er egentligt markedsført.

- Vi kan følge, hvad brugerne præcist vil bruge App’en til, og vi har allerede modtaget flere forslag til udvidelser. Men vi skal ikke fylde for meget på eller lave en markedsplads på mobilen. Den nye App skal modne sig - det er begræsningens kunst. Det hele skal jo fungere intuitivt og simpelt, påpeger Jens N. Andersen.

- Vi er den eneste autogrossist i Europa, hvor man kan bestille dele bia mobiltelefonen - det er da lidt revolutionerende og noget, vi godt kan være stolte over. Jeg tror, at interessen for Mobilkat vil eksplodere i den kommende tid, ligesom det er et godt budskab for vores sælgere at have med sig: Hvordan man bruger App’en, siger Lars Romsøe.

- På kort bane vil denne App ikke udvide vores forretning, men det vil give vores kunder mere værdi, mener Jens N. Andersen.

I dag er der 10.000 aktive brugere af FTZ webkatalog med typisk 7-8000 per dag. Og med danske tal om, at 3 ud af 4 mobiler er en smartphone, giver det i dag et teoretisk potentiale på 6000 brugere af den nye App, oplyser Lars Romsøe.

I dag foregår 68 procent af FTZ’s salg via webkataloget - målet er 70 procent.

- Trods den digitale udvikling, vil vi fortsat gerne have kontakt med vores kunder - det er vi glade for. Og selv om de felste bruger webkataloget, er mange også hver dag i personlig kontakt med os om andre eller særlige ordrer/forespørgsler, bemærker Jens N. Andersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078