23948sdkhjf

Rally-race i Roskilde

Metal Rally i Roskilde bød på bilskade og gode råd om vejgreb, hjulspind og ansvarlig kørsel.
Mekanikereleverne på Teknisk Skole i Roskilde fik en praktisk anvisning i, hvordan man skal agere som mekanikere, når der køres rally.

Metal Rally on Tour var tirsdag 3. juni nået til Roskilde, hvor 26 håbefulde hold skulle dyste i tidskørsel på skolens parkeringsplads. Men da hold nr. 2 var i gang med sin første runde, kom føreren for tæt på skolens monumentale statue. Resultat: En ridset forskærm og en ødelagt bærearm. Bilen – en kvik Peugeot 206 s16 1,6 med 110 HK – måtte i pit på skolens værksted, og små to timer efter var den klar til at fortsætte racet.

Metal Rally on Tour er kort fortalt et motorløb afviklet på skolernes parkeringsplads eller lignende. Deltagerne gennemgår inden løbet et kort introkursus med særlig vægt på sikkerheden.

Selve den sportslige afvikling afvikles i samarbejde med den lokale motorklub. Som navnet antyder, er der tale om en Danmarksturné, som i maj foregik på Aarhus Tech, Tradium i Randers og Auto College i Nørresundby. 3. og 4. juni blev der kørt race i henholdsvis Roskilde og Nykøbing Falster, og den 13. og 14. juni er turen igen kommet vest for Storebælt, hvor der køres i Odense og Skjern.

Den 22. november køres der finalestævne i Frederikssund, hvor vinderne på de enkelte skoler dyster om den samlede førsteplads.

Gode råd og hjulspind

På Roskilde Tekniske Skole var det den erfarne rallyinstruktør og tidligere Sjællandsmester Henriette Juel Bruhn, der stod for peptalken til de forventningsfulde 50 mekanikerelever, der tålmodigt hørte på, inden de senere skulle ud og træde på gaspedaler.

- Vi håber at give de unge mennesker en oplevelse og lære dem at manøvrere en bil i høj fart under sikre og ordnede forhold. Det vil forhåbentlig forhindre de unge med hang til fart i at køre for stærkt på almindelig vej, men i stedet melde sig ind i en motorklub, siger Henriette Juel Bruhn fra DASU (Dansk Automobil Sports Union).

- Dækbrænderi og hasarderet kørsel er forbudt, og som kører finder man hurtigt ud af, at det ikke handler om at træde hårdest muligt på speederen, men om at finde banens gode linjer og hvornår hjulene har vejgreb. Det har de nemlig ikke med hjulspind, fortæller hun.

Siden 2010 er der kørt 2010 Rally on Tour og har haft fagforeningen Dansk Metal som hovedsponsor

- Vi vil gerne vise kommende og potentielle medlemmer, at Metal er andet end overenskomster, lønforhold og arbejdstidsregler, og så er det er en god måde at møde de unge på, fortæller Camilla Skree-Jacobsen fra Dansk Metal. Hun oplyser, at man som ungdomsmedlem også opnår et gratis prøvemedlemsskab af DASU, hvor man efter at have prøvet kræfter med Metal Rally, kan kaste sig over forskellige sportsgrene i DASU-regi, for eksempel karting, bilorientering, folkerace eller klubrally.

Metal Rally er gratis for skoler og elever takket være sponsorater, som ud over Dansk Metal og tæller Yokohama, Arbejdernes Landsbank, Alka, au2parts og KS Tools. Motor-magasinet er mediepartner for Metal Rally for 3. år.

På banen i Roskilde var rally-instruktør Leon Maziarz, der kørte første tur, og den tid skulle eleverne så slå.

Ud over uheldet med hold nummer 2, blev der givet gas. Leon Maziarz kørte de tre runder på parkeringspladsen i tiden 64,6 sekunder, men eleverne John Wilde og Daniel Jacobsen på henholdsvis 21 og 20 år racede banen rundt i 63,9.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106