Øget samarbejde om kvalitet i genbrugsdele
Autoophuggerne er i ny dialog med bilforhandlerne og autolakererne om at skærpe kvaliteten af brugte genbrugsdele, hvor KS 2000 standarden kan styrke samarbejdet.
Fra DAG siger direktør Børge Madsen, at foreningen egentlig mener at have et velfungerende system for kvalitet (se boks), der har eksisteret siden sidst i 90-erne. DAG har siden år har haft samarbejde med FAI (nu Autobranchen Danmark) om dette indtil år 2012.
- På hver generalforsamling og møder taler vi kvalitet, og vi har et DAG-testsystem, som ophuggerne skal efterleve. Det står anført på alle medlemsvirksomhedernes og DAGs hjemmesider, ligesom vi viser klassificeringen på Youtube. De fleste af vores medlemmer er i dag ISO 9001 kvalitetscertificerede, men vi samarbejder meget gerne med Autobranchen Danmark om at kigge dette igennem for optimering, siger Børge Madsen.
Forskellige øjne
Fra Autobranchen Danmark siger chefkonsulent Hans Bruun, at foreningens medlemmer jævnligt giver udtryk for, at de ikke altid får den genbrugsvare, de havde håbet ud fra klassificeringen.
- Ophuggerne og værkstederne vil jo det samme, og nu skal vi videre ved at sætte fokus på emnet. Vi har holdt møde med DAG, og det hele handler givetvis om bedre kvalitet og om at efterleve kravene i klassificeringen af delene. Ophugger-virksomhederne og deres ansatte er jo forskellige, og ser derfor med forskellige øjne på de afmonterede deles kvalitet og fejl. Vi ved jo, at hvis værkstederne føler, de ikke får den bestilte vare, og hvis reparationen bliver besværliggjort, så giver det manglende lyst til at købe brugt en anden gang, siger Hans Bruun.
KS 2000 samler alt
Michael Nørregaard, underdirektør i Autobranchen Danmark, tilføjer, at man meget gerne herfra bistår DAGs bestyrelse med at forny samarbejdet i en positiv ånd omkring at sikre kvaliteten af de brugte genbrugsdele, og at man allerede er i dialog om dette.
- Den efterhånden ganske udbredte og meget efterspurgte KS 2000 standard, der sikrer ensartethed i virksomhederne, kan meget vel knytte alt sammen omkring lak, karrosseri og autoglas i én og samme standard. Vi lægger vægt på, at hele branchen bakker op om disse standarder, siger Michael Nørregaard.