23948sdkhjf

Ny direktør for bilimportørerne

Bent Mikkelsen trækker sig med udgangen af juni efter 18 år på posten hos DBI. Ny midlertidig direktør fra 1. juli er Gunni Mikkelsen, tidligere Iveco.
Efter næsten 18 år som direktør for De Danske Bilimportører (DBI) har Bent Mikkelsen, som den 21. juni fylder 69 år, valgt at stoppe med udgangen af juni.

Hans kontrakt har allerede været forlænget et par gange, mens nu er tiden kommet til at stoppe, vurderer Bent Mikkelsen, som oplyser, at der ikke er alderskrav til stillingen som leder af DBI.

- Så mit stop er ikke knyttet til dåbsattesten, siger Bent Mikkelsen, som oplyser, at begge parter er tilfredse med afgørelsen om hans stop nu.

- Og når man er i business, bør der være en kort afviklingsperiode, mener Bent Mikkelsen, som først for et par uger siden offentliggjorde sin beslutning.

Bent Mikkelsen har 25 års jubilæum i autobranchen i år, da han fra 1989 som jurist begyndte at arbejde for Nic. Christiansen i Kolding. Fra 1990 på fuldttid, blandt andet som direktør for Honda og med juridisk bistand, ligesom han deltog i etableringen af Hyundai-importen i 1994 og overtagelsen af DOMI i 1993.

I 1992 blev han som repræsentant for Nic. Christiansen valgt ind i bestyrelsen for DBI, som dengang hed AIS, og i 1996 fik han tilbudt det ledige job som direktør for bilimportørerne, selv om han slet ikke havde lagt billet ind på jobbet.

- Jeg skulle lige overveje tilbuddet, idet jeg jo boede i Vejle, hvilket jeg stadig gør, men jeg valgte at sige ja, fordi jeg kendte branchen godt efter skes år hos Nic. Christiansen, fortæller Bent Mikkelsen, som siden fik kampen imod de høje danske registreringsafgifter som sin kæphest.

- Det er desværre ikke blevet løst, men vi har opnået en langt bedre politisk forståelse for, at afgifterne ikke skal være værdibaserede , men teknisk baserede. Derfor tror jeg også fortsat på en omlægning, selv om vi tidligere stod alene. En afgift på 180 procent på et dyrt produkt giver ekstreme situationer, ligesom statens provenu gennem de seneste år er faldet fra 23 til 13-14 milliarder kroner. Derfor vil en omlægning nemmere komme igennem, mener Bent Mikkelsen og spår en omlægning inden for 2-3 år.

- Jokeren er et Folketingsvalg, mener han og tilføjer:

- Men hvor der er en vilje, er der en vej.

- DBI lancerede teknisk baserede afgifter, baseret på bilens egenskaber, allerede sidst i 90’erne - og det er der konsensus om i branchen i dag, påpeger Bent Mikkelsen.

En anden joker er de skiftende skatteministre - fem stykker på blot tre år, og de skal alle bearbejdes, fordi skatteministeren er helt central for en omlægning af bilafgifterne.

- Men det er vilkårene, konstaterer DBI-direktøren og bemærker:

- Her på falderebbet for mig er det bestemt glædeligt med den konsensus, der hersker om tekniske kriterier for en afgiftsomlægning.

Fem formænd

Gennem årene har Bent Mikkelsen ledet 100 bestyrelsesmøder og 25 generalforsamlinger, ligesom han har tjent under fem formænd, fra Jørgen Christiansen og til i dag Kristian Krapper.

Han kom som nævnt til brancheforeningen som direktør i 1996, da den hed Automobilimportørernes Sammenslutning (AIS).

- Men den krævede en modernisering, og allerede i 1997 ændrede vi navnet til De Danske Bilimportører efter en medlemskonkurrence, fortæller han.

Foreningen har rødder helt tilbage til 1910, da den omfattede både biler, motorcykler og cykler, men fra marts 1940 blev omdrejningspunktet udelukkende biler, så næste år kan DBI fejre 75 års jubilæum, oplyser Bent Mikkelsen, som glæder sig over en organisationsprocent på 100.

Han mener, at det Danmark med privatejede og selskabsejede bilimportører har fundet den struktur, som passer til det danske marked, som er svært på grund af de høje afgifter, men foreningen blander sig i øvrigt ikke i eksempelvis ejerforhold.

- Der er en klar skillelinje mellem, hvad organisationen og medlemmerne selv klarer, bemærker Bent Mikkelsen og noterer sig en markant udvikling af bilerne i hans tid som DBI-direktør, både når det gælder teknologi, sikkerhed og miljø.

- Det skal producenterne bestemt have kredit for, mener han.

Miljøordning

I hans tid som DBI-direktør begyndte det i en villa på Ryvangs Allé i Hellerup, som Bent Mikkelsen fik solgt, og siden flyttede man til mere moderne kontorfaciliteter på Lyngbyvej og videre til DI-Huset, hvor man i en årrække boede dør om dør med Bilbranchen. Men da Industiens Hus skulle renoveres og hele DI rykkede til Amager, flyttede DBI nogle få hundrede meter ned ad Rådhuspladsen - til den nuværende placering i nr. 16. Her tæller sekretariatet i dag 11 medarbejdere, hvoraf de fem er dedikeret 2000 Miljøordning for biler, som DBI har administreret i 14 år, som en integreret specialopgave siden 1. juli 2000.

- Vi har gennem årene udbetalt to milliarder kroner og behandlet 150.000 skotningsattester. Og vi er da stolte over at have været med til at håndtere en godtgørelses ordning, hvor alle penge der kommer ind, også sendes retur til bilejerene - det ser vi gerne mere af, siger Bent Mikkelsen.

DASU-formand

Også sit frivillige arbejde som DASU-formand (Dansk Automobil Sports Union) er den tidligere Danmarksmester i rally (1971) stolt over. Han blev formand i november 2008 og har meddelt, at han fra efteråret er klar til endnu en tre-årig periode.

- Motorsport interesserer mig meget. Aktuelt er det sjovt med den store Kevin Magnussen effekt, selv om ikke alt serveres på et sølvfad. Der er mange udfordringer for at komme op i et højere gear. Men vi kan glæde os over, at motorsporten, som tidligere ikke var stueren, i dag er etableret i idrættens verden, idet DASU holder til i Idrættens Hus, er med i DIF og har mange gode ambassadører. Samfundets syn på motorsport har ændret sig, og jeg er da meget glad for, at bilen er blevet en sportsrekvisit, konstaterer Bent Mikkelsen, som i dag selv kører klassisk race, blandt andet syv gange Monte Carlo Historic Grand Prix.

Ros fra formand

DBI-formand Kristian Krapper, Toyota, oplyser til Motor-magasinet, et ny midlertid adm. direktør for DBI per 1. juli er 59-årige Gunni Mikkelsen, som i fire år frem til april i år var næstformand i DBI (som repræsentant for lastbilerne) og fra 2001 og frem til januar 2014 var adm. direktør for Iveco Nordic A/S og de fire skandinaviske lande. Samlet arbejdede han for Iveco i næsten 27 år.

- Jeg går ind i den nye stilling for at sikre mest mulig kontinuitet i DBI, siger Gunni Mikkelsen til Motor-magasinet.

Senere vil der gå en proces i gang med henblik på en permament direktør-ordning for DBI, oplyser Kristian Krapper, som ikke ønsker at gå i detaljer herom.

Om Bent Mikkelsen siger Kristian Krapper blandt andet:

- Han har udført et fantastisk stykke arbejde for hele bilbranchen, ikke kun bilimportørerne. Der er kun grund til at rose hans indsats - for både at være advokat, bilmand og den måde han er på. Det har været en fantastisk gevinst for DBI. Bent Mikkelsen har været med til at modernisere brancheforeningen samt bredt virket ud til områder, som har stor betydning for samfundet, eksempelvis miljøordning for biler, udtaler Kristian Krapper.

Der er afskedsreception for Bent Mikkelsen på onsdag den 25. juni kl. 14-16 på Joasty, Pile Allé 14a på Frederiksberg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109