23948sdkhjf

Skrotbunke vakte opsigt

En sammenpresset Suzuki Swift og en køreklar, totalskadet VW Up fik adskillige politikere til at undre sig over reparationsgrænsen.
Direktøren for CAD Erik S. Rasmussen ankom til Folkemødet på Bornholm i en totalskadet bil. Der var tale om en to år gammel VW Up, som havde fået en skade på fronten, udløste airbags og derfor ifølge den såkaldte reparationsgrænse erklæret uegnet til reparation og derfor klar til skrot.

Bilen blev parkeret ved Håndværksrådets telt, hvor den stod side om side med en skrotbunke, der på Folkemødet sidste år tjente som eksempel på, hvordan reglerne om reparationsgrænsen udmøntes i praksis.

- Vi fik stor succes med vores meget konkrete demonstration af, hvor tåbelig reglerne er, siger Erik S. Rasmussen, der er direktør i CAD (Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark).

Loven foreskriver, at hvis en reparation koster mere end 75 procent af en bils handelsværdi, skal den skrottet, og i 2015 sænkes den procentsats til 65 procent. Det betyder, at hvis en bil, der har en handelspris på 100.000 kroner, får en skade, må reparationsudgifterne ikke overstige 75.000 kroner – og 65.000 kroner efter 2015.

Og CADs mission på Folkemødet var at få denne grænse enten ophævet eller i det mindste bevaret på de 75 procent.

- Med det voksende salg af mikrobiler bliver reglerne helt absurde, fastslår direktør i Dansk Autogenbrug, Børge Madsen, som også var til stede på Folkemødet. Han mener, reglerne er til skade for såvel miljøet som de danske arbejdspladser.

- Mange nyere og miljøvenlige mindre biler bliver erklæret totalskadet ved ubetydelige skader, hvis eksempelvis bilens airbags udløses og selestrammerne aktiveres. Der er ofte ikke plads til udskiftning af de dyreste komponenter under reparationsgrænsens loft, og biler med små skader bliver som regel eksporteret til genopbygning og brug i udlandet, siger han.

20 politikere kiggede forbi

Reglerne har ifølge Dansk Autogenbrug og en række andre autobrancheorganisationer medført tab af arbejdspladser i Danmark. De har været en stærkt medvirkende årsag til lukning af fabrikker, der fremstillede karrosseridele, og har medført lukning af serviceværksteder, autooprettere og autolakerere, ligesom den har reduceret antallet af lærepladser for unge.

I løbet af de fire dage, Folkemødet varede, var over 20 politikere forbi teltet. Således fik repræsentanterne fra CAD og Dansk Autogenbrug snakket med Lars Barfoed, (K), Torsten Schack Pedersen, skatteordfører (V), Bertil Haarder, tidligere minister (V), Jesper Petersen, finansordfører (S), Benny Engelbrecht, forbrugerordfører (S), Tom Behnke, retsordfører (K), Hans Christian Schmidt, tidligere minister (V), Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører (V), Hans Christian Thoning (V), Claus Hjort Frederiksen, tidligere minister (V), Rasmus Prehn, transportordfører (S), Kim Christiansen, transportordfører (S), Steen Gade, erhvervsordfører (SF), Mike Legarth, erhvervsordfører (K), Bent Bøgsted, arbejdsmarkedsordfører (DF), Flemming Damgaard Larsen, (V), Villum Christensen, transportordfører (LA) og Magnus Heunicke, transportminister (S). Også Europaparlamentarikerne Bendt Bendtsen (K) og Magrethe Auken (SF) kiggede forbi – det samme gjorde Forbrugerådet og miljøorganisationen NOAH.

- Vi vil følge op med henvendelser til de pågældende politikere, så vi kan sikre os, at reparationsgrænsen ikke bliver sat ned, siger Erik S. Rasmussen, CAD.

Han kørte i øvrigt hjem igen i den pågældende VW Up. Til Folkemødet næste år regner han med at kunne fremvise den som en skrotbunke – akkurat som den Suzuki Swift, der på sidste års Folkemøde agerede blikfang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078